MOSCUS 2011
Innhold
- Bakgrunn
- Mål
- Organisering
- Metoder
- Midler
- Faser
- Resultater
- Diskusjon, forslag til forbedringer og konklusjon
- Takk til
- Omtale og referanser
Bakgrunn
Denne nettsiden er laget for å oppsummere prosjektet MOSCUS [Mobile Solutions and Data Collection in the Upper Atmosphere] gjennomført som en del av emnene IMT2551-Grunnleggende mobile systemer og IMT3551-Digitale medieproduksjonssystemer, våren 2011.
Inspirert av tidligere prosjekter som sendte opp opptaksutstyr i værballonger, hadde prosjektet som overordnet mål å engasjere studentene som tok 2 ulike emner som jeg hadde ansvaret for våren 2011 i arbeidet med å [1] planlegge, designe, teste og gjennomføre et luftferd med et mobilt system ombord og [2] å fortelle historien om prosjektet mens det pågikk.
- Kjell Are Refsvik, oppdatert april 2011
Mål
Resultatmål
De kortsiktige resultatmålene for prosjektet ble i forkant av prosjektet definert slik:
- Teknologistudentene: Gjør de i stand til å utforme, bygge og bruke mobile systemer som kan samle, lagre og formidle data.
- Medieproduksjonsstudentene: Gjør de i stand til å produsere og distribuere episodebaserte programmer (podcasts) og formidle sendinger i sanntid på internett
- Skolen, avdelingen og seksjonen: markedsføring, moro, kompetansebygging, inspirere til praktiske fag
- Meg: Mer rasjonell bruk av tid ved å knytte sammen 2 emner og kjøre et fellesprosjekt blant alle studentene
Effektmål
De litt mer langsiktige målene for hva slags effekt prosjektet skulle ha har etterhvert som prosjektet skred fram blitt formulert slik:
- Studentene: Gjøre studentene nysgjerrige, og mer praktisk anlagte og robuste. Og i tillegg gi studentene noen gode erfaringer som gjør de til gode ambasadører for HiG og IMT.
- Skolen, avdelingen og seksjonen: PR, samt inspirere til samarbeid på tvers av emner og studieprogrammer
- Meg: lære mer om mobile systemer, luftbårne systemer, og samle erfaring om utforming av læringssituasjoner
Tilbake til toppen av denne siden.
Organisering og faser
Roller | ||||
---|---|---|---|---|
Faser | Lærer | Studenter - "Grunnleggende mobile systemer" | Studenter - "Digitale medieproduksjons-systemer" | |
0. Pre-prosjekt (september 2010-mars 2011) | Bakgrunnsstudier, tillatelser, finansiere og kjøpe inn materiell | - | - | |
1. Planlegging (uke 12-15, 2011) | Tilgjengelig for råd. | Planlegging inndelt 3 grupper [1]organisering/PR/sikkerhet, [2]mobile systemer, programvare og tjenester, [3]fartøy | 10 grupper produserer podcaster om ballongens forarbeid | |
2. Gjennomføring (uke 16, 2011) | Observasjon og veiledning | Gjennomføring inndelt 3 grupper [1]organisering/PR/sikkerhet, [2]mobile systemer, programvare og tjenester, [3]fartøy | Selvorganisert produksjon fordelt på 3 lokasjoner - ute på fjellet, i auditoriet og i studio | |
3. Post-prosjekt (uke 18-20, 2011) | Debrief og presentasjon av oppgave | Presentasjon av erfaringer og individuell blogging om det totale prosjektts utfordringer og muligheter for forbedringer basert på delte gruppedokumenter | Blogging om produksjonserfaringer med fokus på tekniske utfordringer og potensialet til forbedringer |
Tilbake til toppen av denne siden.
Metoder
- Organisering: Prosjektorganisert gruppearbeid. Selvvalgt leder og hver gruppe.
- Gjennomføring: Deling av så mye informasjon som mulig via åpne kanaler på nett
Tilbake til toppen av denne siden.
Midler
En rekke ressurser ble brukt i realiseringen av dette prosjektet.
Teknologi:
- Fysisk verktøy: Materiell for å lage en ballong (værballong, gass, byggematerialer, mobil, krets, )
- Byggematerialer: bygge-Isopor, DuctTape
- Teknologi: Android-telefon og Eclipse
- Datatjenester: Verktøy, loddebolt, tape, lim, vekt
- Finnerlønn: iPad2
- Tidligere dokumenterte prosjekter
Medieproduksjon:
- Internkommunikasjon: Facebook, telefon
- Tjenester: Google Docs, Wordpress, Darwin Streaming Server
- Utstyr: iPhone, Panasonic HD video kamera,
- Annet: Aggregat, lamper
Tilbake til toppen av denne siden.
Resultater
Her er i korte sammendrag noen av resultatene fra prosjektet.
- Simulering av flyturen (.kmz) laget med Cambridge University Spaceflight Landing Predictor 2.0
- Reelle innsamlede data (.kmz) fra flyturen (Location Broadcaster "LoBro" utviklet av Fredrik Kvitvik og Fredrik Hørtvedt). Skjermbilde
- Videoillustrasjon laget med Google Earth/ScreenFlow.
Noen øvrige observasjoner er:
- Mekanismen vår for å kutte forbindelsen mellom nyttelast og ballong for å forkorte turen fungerte prikkfritt og dermed lot det seg gjøre å beregne landingsstedet.
- Dersom vi hadde sendt ballongen opp på det stedet der den var planlagt oppsendt, og samtidig hadde hatt utstyr for å beregne hvor mye gass vi fylte i ballongen ville vi ha hatt mulighet for å beregne landingsstedet rimelig nøyaktig.
- Med en makshøyde på omlag 3500 meter hadde vi kontakt med GSM basestasjoner hele veien, og klarte å sende data og SMSer ved jevne mellomrom under hele flyturen.
- Selv om vi av praktiske årsaker måtte flytte oppsendingsstedet og hadde forlite gass i ballongen i forhold til det vi hadde spesifisert i simuleringen, ser vi påfallende sammenheng mellom de simulerte og reelle dataene.
- Målet om å sende og samle data fra en moderne smarttelefon (Merke/model??) gikk dermed bra, og vi kan anbefale dette som en plattform for fremtidige lignende prosjekter.
- Batterikapasitet var en utfordring og vi hadde lite strøm til overs etter at pakken med mobilen hadde landet. Vi anbefaler dermed ekstra batterikapasitet på lengre flyturer enn dette.
Diskusjon, forslag til forbedringer og konklusjon
Basert på erfaringene mine fra prosjektet er det ønskelig med en rekke forbedringer:
- Jevnere arbeidsfordeling og forutsigbarhet og mer emnerelevant arbeid er ønskelig
- Det bør bli enda tydeligere på hva studentene blir målt på
- Mindre tverrfaglige grupper, kanskje 3 som konkurrerer med hverandre
- Mer mobil programmering (Arduino?), og undervisning i sosiale medier på mobile devicer
- Generelle løsninger: : Inkludere flere i design, bygging, gjenfinning,
- Fokusere mer på at studentene skal kunne lage, finne, bidra inn i og hente verdi ut av sosiale nettverk. Konnektivisme (Arne Krokan).
- Gjøre det klarere hvem som skal markedsføre prosjektet. Litt uenighet her nå
- Inkludere systmer for gjenfinning: AI og helikoptre, ...
- Inkludere produktdesign
- Programmering og jevnere arbeidsdeling, evt. konkurranse mellom teams i klassen
- Perifer læringsdeltakelse?
- Arduino microcontroller som device som kutter tråden til ballongen ved full høyde, og feller ut fallskjerm når pakken når bakken?
- Komplett skisse for en mulig moscus 2012
Tilbake til toppen av denne siden.
Takk til
Dette prosjektet krever en stor takk til en rekke personer. Ut over 2 fabelaktige grupper med studenter i medieproduksjon og medieteknologi, våren 2011, er dette en del av de andre som har bidratt:
- Norsk Luftfartstilsyn v/Leif Sandham for å ha veiledet oss fram til et prosjekt som
- NOTAM-tjenesten på Gardermoen
- Nasjonal Sikkerhetsmyndighet v/Pål Bøe for å ha veiledet oss fram til en sikker landing
- Morten Irgens, dekan på avdeling for informatikk og medieteknikk ved HiG som trodde nok på prosjektet til å støtte det økonomisk
- Avdelingens controller Katherine for å holde den økonomiske oversikten i prosjektet
- HiG-kollega Pål Erik Endrerud, for hans uvurderlige hjelp til konstruksjon av nødvendig elektronikk
- AGA for å ha gitt oss et godt tilbud på kjøp av Helium gass.
- TESS, Gjøvik for å ha lånt oss tank og regulator
- Eivind Arnstein Johansen for å ha oppfordret mediedesignstudentene ved HiG til å lage logo til prosjektet, og for generelt å ha vært en hjelpende hånd i prosjektet.
- Hanne Clausen for å ha laget en kjempeflott logo til prosjektet.
- Nina og Maria for å ha trodd nok på prosjektet til å ha gitt oss T-skjorter og publisitet på hig.no
- Kollegaene Simon McCallum og Jayson Mackie for å ha vært svært kreative samtalepartnere før, under og etter prosjektet
- Flere brukere på diskusjonsforumet til UK High Altitude Society for å ha gitt oss uvurdelige innspill til prosjektet
- Ragnar Nordgreen, Lillehammer for lån av truger til letingen etter MOSCUS
Omtale og referanser
- Digi.no, 7. april 2011: "Studenter sender Android-telefon til værs"
- Romerrikets blad (papirversjonen), 12. april 2011: Sender mobil til himmels (1, 2)
- Oppland Arbeiderblad (papirversjonen), 20, april 2011:" "Romferd" med telefon" (1, 2, 3, 4)
- I Sosiale medier i april 2011, bl.a. hos riksfysiker Andreas Wahl (twitter:@VitenWahl)
- YouTube og Facebook
- hig.no, 7. april 2011 "MOSCUS"
- IMT2551 Grunnleggende mobile systemer: Emnebeskrivelse, emneside, prosjektoppgavene og organiseringen, felles informasjonsside til alle studentene
- IMT3531 Digitale medieproduksjonssystemer: Emnebeskrivelse, emneside, prosjektoppgave, felles informasjonsside til alle studentene
- Mine bilder fra testing og oppsending (NB! CC+ lisens)
Tilbake til toppen av denne siden.