IMT 3531 - MOSCUS1-PROSJEKTET, våren 2011
Innledning
Oppgaven til klassen mellom uke 11 og 15 er å formidle et inntrykk til allmennheten av planleggingen og gjennomføringen av prosjektet "MOSCUS" som gjennomføres av studenter i emnet "Grunnleggende Mobile Systemer". Det generelle målet der med dette prosjektet er å lære noe om hvordan mobile enheter kan brukes til å samle og formidle data i sanntid ved bruk av en smart-telefon hengende under en værballong.
Det overordnede målet for dere er at alle som ønsker det skal kunne følge prosjektet helt fra planleggingsfasen og helt opp til gjennomføringen, og at det blir satt varige spor etter prosjektet som både dere og andre kan ha glede av i fremtiden.
Prosjektet er svært krevende og dere må derfor være forberedt på at prosjektet av en rekke ulike årsaken kan bli innstilt. Vår dekking av prosjektet, det arbeidet som studentene i mobilklassen har gjort, årsakene for at prosjektet ble innstilt og hva som kan gjøres for å lykkes neste gang må da betraktes som alternative temaer som må dekkes - istedet for dekkingen av ballongferden selv.
1. UTFORMING OG RIGGING AV ET MOSCUS-STUDIO (ALLE I FELLESSKAP)
Klassen skal innledningsvis som helhet planlegge og gjennomføre oppriging av et studio som har plass til 4-5 deltakere og som skal brukes som utgangspunkt som sendinger før ballongferden over samme modell som TWIT. Studio må innredes, belyses og rigges med de ressursene dere kan finne og på IMTs møbellager i kjelleren (ta kontakt med Katherine Markengsbakken som har kontor ved heisen i 2.etg i A-bygget) så kan det være ressurser dere har nytte av. Samtidig skal det settes opp minst ett åpent dokument som formidler rollefordeling, tidsplan, sendeplan og andre nødvendige produksjonsdokumenter som alle skal ha tilgang til både under og etter prosjektet.
Inkludert i dette arbeidet er utviklingen av en vignett (grafikk, bildet, tekst musikk, lydeffekter) som kan identifisere prosjektet (og bør inkludere logoen til prosjektet), skolen og klassen på en god måte og som alle sendingene må bruke for å binde alt materiellet sammen. Dere oppretter en prosjektblogg i Wordpress der alt materiell i forbindelse med sendingene postes (som podcaster) og der det også legges til rette for å formidle bilder, twittermeldinger og andre relevante sosiale datastrømmer.
2. LAGE SENDINGER OM HVORDAN MOSCUS-PROSJEKTET PLANLEGGES
I uke 12 og 13 skal de små gruppene produsere minst 2 individuelle sendinger hver i studio med utgangspunkt i hva prosjektet handler om og ballongbyggeklassen driver med. Planlegge gjerne for å ta inn gjester fra klassen inn i studio for å formidle det de driver med. Det kan gjøres ved direkte fysiske besøk, eller ved at dere legger til rette for besøk via Skype. I forbindelsen med dette råder vi dere til å inkludere et sendeskjema for disse sendingene slik at det ikke oppstår kollisjoner i studio. Det står fritt for dere å lage lydsendinger eller sendinger som også består av video.
I arbeidet med sendingene anbefales det å bruke et verktøy som gjør at dette planleggings- og koordineringsarbeidet setter bedre spor enn Facebook. Vi anbefaler Google Docs. Sendingene skal være på minst 5 minutter hver kan også streames live (i tillegg til at programmet tas opp og podcastes etter sending) dersom dere ønsker det. Glem i så fall ikke å annonsere sendingen slik at flest mulig får mulighet til å følge med.
Temaer som kan være aktuelle for disse sendingene til kunne være knyttet til hva de ulike delprosjektgruppene i imt2551 arbeider med, hvordan de arbeider, hvilke valg de tar, hva som er spesielle utfordringer og hvilken risiko som er forbundet med de ulike delene av prosjektet.
Innholdet som dere lager må være rettigetsavklart og kan gjerne være fribrukslisensiert.
- Nyttelast: Mobiltelefonklargjøring
- Fartøy: Klargjøring av ballongen
- Sikkerhet, PR og overordnet planlegging: Vær, sikkerhet, gjenfinning av nyttelasten
Dere velger selv hvilken vinkling dere vil ha på innslagene, men vi ber dere om å holde en konstruktiv og god tone i alt dere lager. Mer at alt materiell dere bruker skal være åpent tilgjengelig (lage av dere selv, eller lånt) og gjøres tilgjengelig gjennom en passende Creative Commons fribrukslisens.
For de som føler at de har lyst ligger det en mulighet til ekstra øving, heder og ære i å redigere sammen ett eller flere av innslagene og laste dem opp til NRK Hedmark og Oppland sin server for sending på Østnytt.
3. MOSCUS gjennomføring
På ballongoppsendingsdagen (11.-13. april kl. 00-05) skal det produseres en sending som skal binde sammen inntrykk og aktiviteter fra oppsendingsstedet (ute på fjellet utenfor Lillehammer ett sted) og fra prosjektets kontrollrom "mission control" på skolen. Sendingen sendes live i tillegg til å podcastes i etterkant.
I forbindelse med denne dagen må klassen organisere seg i hensiktsmessige grupper av studenter og dere velger selv denne dagen hvor dere vil jobbe, samt utnevner selv en prosjektleder/nestleder og andre nødvendige roller for denne dagen.
Fra en slik marathon-sending vil det være viktig at dere har en fornuftig arbeidsdeling og at dere har nok materiell å vise frem i de timene den foregår. Dere bør også dekke nedtellingen til oppsendingen av ballongen.
Klassen kan vurdere å lage et innslag rett etter oppsendingen som kan passe på NRK Østnytt. Vi har gitt beskjed til NRK om hva som skjer disse dagene så det vil ikke komme som noe overraskelse dersom dere tar kontakt med dem. NRK vil bistå med mer informasjon om bl.a. innlagets lengde.
4. MOSCUS etterarbeid
Etter påske vil det bli gitt en blogg-oppgave som vil gi dere en mulighet til å oppsummere erfaringene omkring denne produksjonen, og også foreslå forbedringer av både eget og andre arbeid, metoder og teknikk.
GRUPPEINNDELING
Dette er gruppesammensetningen. Dere står fritt å bytte innbyrdes dersom dere finner noen å bytte med, men en oppdatert liste skal gjøres tilgjengelig sammen med annen relevant produksjonsdokumentasjon (igjen foreslår vi Google Docs).
Podcaster publiseres enklest ved bruk av Wordpress (mer info om podcasting med Wordpress her), alternativt lages manuelt som en ren tekstfil (XML) med tilhørende videofiler og legges på en av studentsområdene dere har, dersom annen publisering feiler.
ALFA 090926 Marius Haugen 090925 Sigrid Lindstrøm Vold 090922 Frank Johnsen BRAVO 090933 Michael Andre Haldorsen Torød 090920 Ingeløw Elise Kopperud 080581 Kristin Nygård CHARLIE 091229 Eivind Myrvold Solberg 090935 Christoffer Sundby 090938 Susanne Lie DELTA 090840 Pavel Nikolaevitsj Storozhuk 090923 Sebastian Ophus Didriksen 080583 Heidi Bang Eikesdal ECHO 090936 June Vespestad 090928 Stian Andre Olsen 090807 Heidi Sebakk Lysgård FOXTROT 090824 Håvard Gjeisklid Isachsen 080506 Børge Lundemo 090817 Birgitte Aarebrodt GOLF 090939 Marit Jeanette Strømsborg 090816 Thea Thorstensen 090932 Roy Martin Kristiansen HOTEL 090930 Jørgen Holst 090929 Anja Myrseth 080558 Kenneth Lockertsen Fjelde INDIA 090927 Anders Edvardsen 090910 Joakim Ka Hin Hau 090511 Øyvind Ersland JULIET 080574 Frida Kjellesvig 090810 Ole Martin Sterud
Skulle det oppstå en situasjon der gruppa ikke fungerer, ber vi om at dere tar kontakt umiddelbart.
Anbefalt arbeidsprosess og rekkefølge
- Hele klassen: Idégnistring, overordnet organisering og rollefordeling når det gjelder bygging av studio, rigging og planlegging av felles-sendingen mot slutten av prosjektet, samt utvikling av prosjektets vignett.
- Gruppevis: Planlegging og gjennomføre gruppevise sendinger med bruk av studioet samt organisering av bruken av studio med de andre gruppene
- Hele klassen: Gjennomføringen av fellessendingen.
- Individuelt: Refleksjon gjennom blogging (etter påske).
Andre avklaringer
Vi har laget en videoer som viser hvordan dere kan gjøre flerspors sanntids opptak av lyd med bruk av Skype, Garageband og Wiretap. Vi har også laget en kort video som viser hvordan dere kan bruke Wiretap og Wirecast sammen for å gjøre produsere og mikse en samtale mellom to eller flere deltakere der en av dem er gjest via Skype. Ta kontakt for å få serienummer til vår eneste lisens til Wiretap.
Evaluering
Dere vil bli evaluert (produksjonene og blogg-innlegget etter påske) etter evnen dere har til å:
- Produsere kvalitetsmessig teknisk godt innhold i sanntid og gjøre et opptak tilgjengelig som korrekt beskrevne og publiserte podcastede sendinger i etterkant.
- Beskrive hva slags systemer og løsninger dere har brukt, inkludert kommentere hva dere selv og de andre har gjort bra, og hva kunne ha vært forbedret.
- Produsere innhold som er rettighetsmessig klarert og således fritt kan distribueres som podcaster.