imt 1151 - Kvalitetssikker innholds-produksjon
Velkommen til dette kurset i kvalitetssikker innholdsproduksjon. Emnebeskrivelsen kan leses her. Den første delen av kurset følger studentene undervisnigen i emnet SMF2121 Kvalitetsledelse med statistikk, men vil ikke følge undervisningen og oppgavene i statistikk. Den siste delen av kurset består av en medierelaterte forelesninger og seminarer samt et praktisk prosjekt på IMT.
Oversikt over våren 2012
- UKE
- 01 -
- 02 -
- 03 -
- 04 IMT2121, Kapittel 1 og kapittel 2 s 46-66, 78-90
- 05 IMT2121, Kapittel 3
- 06 IMT2121, Kapittel 4 og utdeling av obligatorisk oppgave nr. 1
- 07 IMT2121, Kapittel 5
- 08 IMT2121, Kapittel 6 Innlevering av obligatorisk oppgave nr. 1
- 09 IMT2121, Kapittel 7 og utdeling av obligatorisk oppgave nr. 2
- 10 IMT2121, Kapittel 8
- 11 IMT2121, Kapittel 9, Kapittel 9 + innlevering av obligatorisk oppgave nr. 2
- 12 IMT1151, 19.3 kl.13.00-14.30: Introduksjonsforelesning v/Odd Christian Hagen og Kjell Are Refsvik. Det vil bli gjort et opptak av forelesningen.
- 13 IMT1151, 29.3 kl. 10.00-15.00: Seminar der vi drøfter sosial og mobil produksjonsteknikk og etablerer en kravspesifikasjon og produksjonsmetoder for prosjektet. Sted for oppmøte: Auditorium 2 på Øverby kompetanssenter (Gamle BI), som ligger borte ved (hitenfor) første rundkjøringa. Kartlink her
- 14 IMT1151, Påskeferie
- 15 IMT1151, Planlegging. Lørdag 14/4 kl. 16-18 første hjemmekamp. Deltakelse bør betraktes som obligatorisk for å gjøre research til prosjektgjennomføringen og besøket bør planlegges. Opptak av fotos, B-roll eller andre nødvendig ting bør vurderes her, i tillegg til en generelll site-survey og teknisk gjennomgang av nødvendig infrastruktur.
- 16 IMT1151, Produksjonsplanlegging og dokumentasjon.
- 17 IMT1151, Torsdag 26. april kl 09.00-10.00: Spørsmål og svar. Lørdag 28.4. Produksjonsdag. Kamp kl. 16-18.
- 18 IMT1151, Selvstendig rapportskriving.
- 19 IMT1151, Selvstendig rapportskriving. Innlevering av kvalitetsrapport. Frist fredag 11.5 kl. 16.00
- 20 -
- 21 LESEUKE
- 22 EKSAMEN, 29. mai 2012. For ytterligere detaljer, se StudWeb
Prosjektoppgaven
Med grunnlag i forelesninger og litteratur skal klassen nå i samarbeid organisere, planlegge og gjennomføre et medieproduksjonsprosjekt og deretter individuelt skrive en kvalitetsevaluering av prosjektets prosess og produkt.
Prosjektet består i å planlegge og gjennomføre en produksjon av innhold fra en av GJøvikFFs hjemmekamper og gjennom dette prosjektet forsøke å finne svar på det grunnleggende spørsmålet -
Hvordan kan Gjøvik Fotballforening (http://www.gjovikff.no/) legge til rette for en lavterskel dugnadsbasert produksjon av innhold (lyd, video, bilder) fra kampene, og hva er de mest sentrale kvalitetsutfordringene og mulighetene i en slik type produksjon?
Planleggingen og gjennomføringen av prosjektet skal gjøres utelukkende hjelp av lavterskel utstyr, infrastruktur og nett-tjenester. Klassen bør så langt det er mulig kanalisere det som lages inn i klubbens egne sosiale kanaler og understøtte og komplettere det materiell som klubben allerede har tilrettelagt. I tillegg til skolens iPad og mobiler bør studentenes eget utstyr kunne benyttes. Produksjonen som gjøres på fotballkampen skal være ferdig når kampen er ferdig eller svært tett etter kampslutt. Det skal ikke legges opp til en omfattende etter-redigering av innhold før publisering.
En del av målet med prosjektet blir også å få frem en refleksjon omkring produksjonsformer og kvalitet i situasjoner med begrenset tilgang til produksjonsressurser. Det må gå tydelig fram av rapporten hvordan Gjøvik FFs ledelse, spillere og medlemmer sammen bruke vårt arbeid for selv å repetere aktivitetene i framtida.
PLANLEGGINGEN
Klassen organiserer selv prosjektet, og sentralt i dette arbeidet bør være:
- Rolle- og lederavklaringer
- Risikovurderinger og risikoreduserende tiltak for både prosess og produktet (kampproduksjonen)
- Inndeling av prosjektet i faser, aktiviteter og arbeidsoppgaver
- Valg av dokumentasjonsform og plattform(er) for samarbeid
- Valg av formidlingsform med tilhørende utstyr, tjenester og infrastruktur
- Forberedelse ved å innhente informasjon fra klubben og å delta på kamp 14. april
- Rigging i uke 17 før kampen
Rapporten
Rapporten som skal skrives etterpå skal ha følgende struktur og innhold
- Forside: Ditt navn, emnekode og navn, dato
- Innledning: Kort beskrivelse av planleggingen og gjennomføringen
- Klassens valg av produksjonsteknikk, utstyr infrastruktur og tjenester
- Prosess: En drøfting av risiko, risikoreduserende tiltak, utfordringer underveis, herunder også samarbeidsutfordringer og løsninger
- Produkt:En drøfting av risiko, risikoreduserende tiltak, muligheter for forbedringer i produksjonen selv
- Kvalitetsdrøfting - Hvordan bidro bruk av sosiale og mobile løsninger til kvalitet i prosjektet?
Evalueringen
Studentenes sluttrapporter evalueres i henhold følgende kriterier:
- Evnen til tydelig å beskrive et prosjekt de har deltatt i
- Evne til å trekke trekke relevante koblinger mellom et eget prosjektarbeid og pensumlitteraturen i SMF2121 og IMT1151
- Evnen til å drøfte begrepet kvalitet ut fra erfaringene fra prosjektet og innsikt i litteraturen
- Rapportens organisering og språklige kvaliteter
Litteratur
I tillegg til kurslitteraturen i emnet "Kvalitetsledelse" våren 2011 og utvalgte deler av Special Event Production - The Process:
- Kapittel 7. Risk Management med vedlegg
- Kapittel 8. Production Management med vedlegg
...kan følgende linker være startsteder der det kan letes etter mer relevant fagstoff på nettet:
- http://en.wikipedia.org/wiki/Risk
- http://en.wikipedia.org/wiki/Quality_(business)
- http://www.bin.co.uk/qw_SOAPBOX_0805.pdf
- http://en.wikipedia.org/wiki/Iterative_and_incremental_development
- http://en.wikipedia.org/wiki/Image_quality
- http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_quality
- http://en.wikipedia.org/wiki/Video_quality
- http://en.wikipedia.org/wiki/Quality
- http://en.wikipedia.org/wiki/Quality_(philosophy)
- http://nrkbeta.no/2012/03/15/vi-har-et-filmstudio-i-lommen/
- Forelesningsnotater, 19. mars, kapittel 7+8
- Forelesningsnotater, 19. mars, evalueringsskjema
Eksamen
Under den skriftelige eksamen vil 2/3 av spørsmålene være knyttet til teori, forelesninger og oppgaver hentet fra den første delen av kurset og 1/3 være relatert til forelesninger og prosjektarbeidet i kursets siste del.