E-post tilbakemeldinger
-------------------------------------------------------------------
Navn:
Erik Hjelmås
Avdeling/enhet:
IMT
Rolle/stilling/arbeidsoppgaver:
Studieprogramansvarlig/Førsteamanuensis/pizzakokk
Kommentarer (juridisk, praktisk, teknisk):
Praktisk aksesskontroll er viktig:
- begrense tilgang baserte på IP addresse/range
- begrense tilgang baserte på brukerID i div systemer (ez og Fronter)
- passordbeskytte innhold osv
Jeg tror dette er viktig fordi det juridiske av og til er så knotete å
komme noen vei med, at vi må lagre med begrenset aksess på en enkel måte
og da bør dette være gjennomtenkt på forhånd, dvs de ulike scenariene
for å bgrense aksess.
Erik
|Takk for innspill.
|
|Dette er viktige momenter som vi tar med oss videre.
|
|Adgangsbegrensning kan imidlertid også ha uheldige sider. Det vil
|kunne redusere mulighetene til å bruke læringsmateriellet i
|profileringen av høgskolen og vil heller ikke stimulere til å arbeide
|mer aktivt med å løse de rettighetsmessige problemstillingene (som vi
|er forpliktet til).
|
|Hvilket materiell er det etter din mening størst behov for å begrense
|adgangen til, pga juridiske problemstillinger?
|
|Mvh,
|
|Kjell Are
||i utgpkt ønsker jeg åpen tilgang til alt,
||
||det ene er juridiske aspekter som jeg kan svært lite om, jeg vet Frode
||Haug/Øivind Kolloen har vært på en de seminarer i det siste som
||addresserer dette med opphavsrett
||
||det jeg rent praktisk har vært borti er innspilling av
||gjesteforelesninger på video hvor de vi har på besøk ikke har noe imot
||av vi spiller inn og gjør forelesning tilgjengelig på HiGs nett, men
||ønsker ikke at den gjøres åpent tilgjengelig, det er en del som kvier
||seg for å legge ut video av seg selv for hele internet
||
||/Erik
-------------------------------------------------------------------
Navn:
Rigmor Øvstetun
Avdeling/enhet:
Studie-og forskningsseksjonen
Rolle/stilling/arbeidsoppgaver:rådgiver - hovedoppgaver:
Superbruker FS og Administrator Fronter.
Kommentarer (juridisk, praktisk, teknisk):
Veldig bra at vi skal etablere en felles lagringsplass for digitale
læringsressurser. Regner med at den viktigste diskusjonen rundt dette
blir spørsmål om rettigheter om videre bruk, altså vil det komme
juridiske spørsmål rundt dette som må avklares. Rettigheter på
produksjonen (endringer, bruk videre, hvem eier disse produksjonene)
Vil url'ene (innholdet) la seg kopiere/nedlaste ? Her bør vel svaret
bli nei ...
Jeg mener vi bør ha en eller annen form for godkjenningsrutiner på hva
som skal legges inn. I alle fall på områder på serveren som skal kunne
brukes av alle.
Jeg ser for meg at vi må ha flere Kataloger/områder for ulike
arbeidsområder. (bilder-bibliotek-digitale forelesninger osv)
Her må det inn rettigheter for å gi riktig tilgang til alle. Hvem får
lov å gå inn og se på det som ligger der, andre har rettighet for endre
osv...
Dere spør også om serveren skaper behov for ny kunnskap eller endret
praksis. Kanskje for noen, men jeg tror ikke dette vil by på store
problemer. Her må ansatte lære seg å finne fram på riktig sted til
området med digitale ressurser som skal brukes i undervisningen. Når
det gjelder produksjon og lagring regner jeg med at dette generer
behov for ny kunnskap hos mange.
Jeg har også snakket med Stian om et område på server som vi kan flytte
ut innleveringer(eksamener) fra Fronter til server. Disse skal ligge på
server til alle administrative frister har gått ut. Tilgangen til dette
området skal være veldig begrenset ( eksamenskontor og administrator
Fronter). Dette er ikke et sted der det skal hentes ut url'er til
dokumentene. Det skal kun være en lagringsplass for innleveringer.
Kan denne serveren brukes til dette ??
Rigmor
|Veldig bra at vi skal etablere en felles lagringsplass for digitale
|læringsressurser. Regner med at den viktigste diskusjonen rundt dette
|blir spørsmål om rettigheter om videre bruk, altså vil det komme
|juridiske spørsmål rundt dette som må avklares. Rettigheter på
|produksjonen (endringer, bruk videre, hvem eier disse produksjonene)
|Vil url'ene (innholdet) la seg kopiere/nedlaste ? Her bør vel svaret
|bli nei ...
Hei Rigmor og takk for et fint innspill. Jeg drister meg frampå med
noen små kommentarer.
Jeg har også sett at de juridiske utfordringene kommer til å kreve og
skikkelig grunnarbeid. Ikke minst krever etableringen av en slik
server en klargjøring av det juridiske grunnlaget før vi lager konkrete
tekniske rutiner. Så langt i arbeidet synes jeg at jeg ser 2 måter å
angripe dette på:
1: Låse, lukke og begrense for å slippe å måtte håndtere de juridiske
utfordringene
2. Åpne og dele og forsøke å løse de utfordringene som er relevante
De juridiske delen knyttet til opphavs-, bruks- og eiendomsretten tror
jeg at jeg har et rimelig godt bilde av, men hvordan dette befester
seg i akademia (både generelt og spesielt på HiG) er et ukjent
territorium så langt.
En balansegang som i så måte kan bli viktig er å ikke innføre så
strenge retningslinjer (bl.a. knyttet til jussen) at folk ikke bruker
systemet (og deler innhold). På den andre siden trenger vi å dele og
være ryddige overfor vår omverden. Det er bl.a. derfor jeg kommer til
å innkalle til et møte senere. For bl.a. å snakke om hvilke suksess-
kriterier som må være på plass for at folk skal bruke serveren.
|Jeg mener vi bør ha en eller annen form for godkjenningsrutiner på
|hva som skal legges inn. I alle fall på områder på serveren som skal
|kunne brukes av alle.
Jeg er enig. Jeg undersøker nå om det er mulig å finne lav-terskel
rutiner for innlevering av materiell på serveren slik at dette ikke
skal kreve mye tid hverken av den som skal ha ting godkjent, eller den
som skal godkjenne.
|Jeg ser for meg at vi må ha flere Kataloger/områder for ulike arbeids-
|områder. (bilder-bibliotek-digitale forelesninger osv) Her må det inn
|rettigheter for å gi riktig tilgang til alle. Hvem får lov å gå inn og
|se på det som ligger der, andre har rettighet for endre osv...
Ja. DSpace opererer med "Communities" (organisasjonsenheter) og
"Collections" (samlinger). Her ser jeg for meg at noen miljøer og
samlinger vil være naturlige ved oppstart men at andre vil komme
etterhvert. I tillegg vil også ulike samlinger også kreve ulik type
tilgang. Et viktig spørsmål blir også om aksessrestriksjoner på
innholdet vil få de som skal legge materiale ut til å føle seg mer
komfortable, og at en gradvis åpning er den beste måten å bygge aksept
for systemet.
|Dere spør også om serveren skaper behov for ny kunnskap eller endret
|praksis. Kanskje for noen, men jeg tror ikke dette vil by på store
|problemer. Her må ansatte lære seg å finne fram på riktig sted til
|området med digitale ressurser som skal brukes i undervisningen. Når
|det gjelder produksjon og lagring regner jeg med at dette generer
|behov for ny kunnskap hos mange.
Jeg håper du har rett.
|Jeg har også snakket med Stian om et område på server som vi kan
|flytte ut innleveringer(eksamener) fra Fronter til server. Disse skal
|ligge på server til alle administrative frister har gått ut. Tilgangen
|til dette området skal være veldig begrenset ( eksamenskontor og
|administrator Fronter). Dette er ikke et sted der det skal hentes ut
|url'er til dokumentene. Det skal kun være en lagringsplass for
|innleveringer. Kan denne serveren brukes til dette ??
Slik jeg kjenner DSpace så langt skulle ikke dette være noe problem. Om
vi lager en samling ("Collection") med slike oppgaver og setter
restriksjoner på hele samlingen skulle man kunne ha full kontroll.
Det er også tenkt at serveren skal kunne ivareta et langtids-
arkiveringsbehov, og dette er kanskje også noe vi bør tenke på i
forhold til innleveringer, eksamner og besvarelser?
Mhv,
Kjell Are
-------------------------------------------------------------------
Navn:
Maria Lillemoen
Avdeling/enhet:
FA
Rolle/stilling/arbeidsoppgaver:
Informasjonskonsulent/Web/Bilder/
Kommentarer (juridisk, praktisk, teknisk):
Blir viktig med tilgangskontroll og kunne gi ulike rettigheter til
enkeltpersoner. Både ifh til delingstjeneste for bilder, dokumenter
etc.
|Takk for fine innspill Maria.
|
|Kan du beskrive litt mer hvordan dere håndterer bilder idag og hvilke
|konkrete behov knyttet til fotografier og andre visuelle medier du kan
|tenke deg at du/dere vil ha i fremtiden?
|
|Jeg tenker bl.a. på ting som:
|
|-Hvordan dere får tak i bilder
|-Hvordan dere behandler bilder (programvare, formater)
|-Hvordan dere deler, arkiverer bilder i dag
|-Metadata? Beskriver dere innholdet i bildene slik
| at det blir lett å lete i arkivet i fremtiden?
|
|Også - har skolen noe historisk arkiv over bilder, og har dere tenkt
|tanken? Jeg tenker at en hel del av de aktivitetene som skjer på skolen
|kanskje bare blir dokumentert i form av bilder og at denne
|dokumentasjonen kunne ha vært fint å fått arkivert?
|
|Mvh,
|
|Kjell Are
-------------------------------------------------------------------
Navn:
Christer Eriksson
Avdeling/enhet:
HOS/Simuleringssenteret
Rolle/stilling/arbeidsoppgaver:
Seniorkonsulent
Hei
Synes dette virker meget bra!
Jeg kommer ikke med så mange forslag, men viser litt av vårt behov
for lagring av digitale filer.
Mine arbeidsoppgaver i forhold til digitale medier:
Har ansvar for websiden for simuleringssenteret. Har planer om å
lage videosnutter til opplæring av prosedyrer, ferdigheter og informasjon.
Bildegallerier fra ulike kurs og seminarer.
Lage ”quick reference” til oppstart og bruk av forskjellige utstyr og
software.
Per i dag har vi lagret en del på en filserver på HIG.
Hvordan skal man juridisk forholde seg til videofilming av scenarier
der utenforstående personer er involvert, dersom det skal legges ut på
nett. Ellers eget ansvar for sletting etter bruk.
Finnes det ferdige kontrakt/avtaler som kan brukes?
Mvh
Christer Eriksson
|Hei
Hei, og takk for svar.
|Synes dette virker meget bra!
|Jeg kommer ikke med så mange forslag, men viser litt av vårt behov
|for lagring av digitale filer.
|
|Mine arbeidsoppgaver i forhold til digitale medier:
|Har ansvar for websiden for simuleringssenteret. Har planer om å
|lage videosnutter til opplæring av prosedyrer, ferdigheter og
|informasjon.
Og til lagring og beskrivelse av disse burde serveren være midt i
blinken. Har dere rettighetsutfordringer som en slik server bør
håndtere? Kan videoen spres fritt til alle uten begrensninger f.eks?
|Bildegallerier fra ulike kurs og seminarer.
Har dere noen løsninger i dag der dere lager websider/bildealbum på
nettet for å få presentert mer enn ett og ett bilde av gangen?
|Lage ”quick reference” til oppstart og bruk av forskjellige utstyr
|og software.
Kan du si noe om formatbehov her? PDF?
|Per i dag har vi lagret en del på en filserver på HIG.
|Hvordan skal man juridisk forholde seg til videofilming av scenarier
|der utenforstående personer er involvert, dersom det skal legges ut på
|nett. Ellers eget ansvar for sletting etter bruk.
|Finnes det ferdige kontrakt/avtaler som kan brukes?
Vel, jeg vet at i utlandet, bl.a. i USA så opererer man med noe som heter
model-release (http://en.wikipedia.org/wiki/Model_release) der den som
er avbildet på et foto eller i en film gir sitt samtykke i publisering.
Jeg vil tro at noe slikt også vil bli et behov for det materialet du
beskriver.
|Mvh
|Christer Eriksson
Mvh
Kjell Are Refsvik
IMT:MT/ADM:IT
-------------------------------------------------------------------
Har lest gjennom denne eposten, og gjort meg noen tanker om behov.
To forhold bør vurderes:
1. Editerbart materiale / publisert resultat. Har forstått det slik
at det først og fremst er fokus på "...filer som skal brukes direkte
i læringssituasjoner", dvs publisert materiale. Når en produserer
"noe" digitalt har en ofte et editerings/produksjonsverktøy (for
eksempel MsWord for tekst-filer) mens sluttproduktet til studentene
er ei PDF-fil. Synes også at den planlagte serveren skulle ta høyde
for å lagre editerbart materiale av de læringsobjektene som produseres.
2. Tilgang til ressursene. I den analoge bok-verdenen er det akseptert
at studenter må kjøpe bøker. Forfatterne får tilsvarende litt honorar
for hvert eksemplar som selges. Synes derfor at det systemet som
etableres (i tillegg til å håndtere fritt tilgjengelige lærings-
objekter) også må kunne håndtere tilgangen til læringsobjekter på en
slik måte at kun de som "har betalt", får tilgang. Samtidig er det
behov for at noe av materialet (for eksempel editerbare versjoner)
kun er tilgjengelig for "forfattere".
Lykke til!
Hilsen
Erling Onstein
-------------------------------------------------------------------
Noen raske tanker om dette (still meg gjerne spørsmål om det er andre
momenter som jeg også burde svare på):
Jeg går ut fra at en server for digitale læringsobjekter vil ha to
formål:
1) arkivløsning - et sted for lagring av læringsobjekter (ansatt
legger ut, studenter bruker)
2) delingstjeneste - et sted for gjenfinning og gjenbruk av lærings-
objekter (ansatt legger ut, andre ansatte gjenbruker, studenter bruker
i ny sammenheng)
Punkt 1) må vel være relativt problemfritt, ettersom dette må ses på
som et supplement til dagens bruk av fronter.
Informasjon og opplæring i bruk vil jo selvsagt være et kritisk punkt
i en startfase. Opplæring/manual bør kanskje basere seg på erfaringer
fra en gruppe pilotbrukere? Et punkt vil være å bevisstgjøre brukerne
på betydningen metadata har for gjenfinning og gjenbruk. Gode og
riktige metadata vil være grunnlaget for at søk og rss skal fungere.
Det er viktig å definere denne serverens rolle i forhold til hvordan
fronter brukes i dag. Det er vel mest naturlig at det være en kombinert
bruk. Det bør foreligge en veiledning for hvordan læringsobjekter på
serveren kan integreres og brukes innenfor rammeverket som Fronter
tilbyr.
Kan/bør serveren i enkelte tilfeller erstatte fronter? Tenker da også i
retning av studentarbeider som kan leveres på serveren i stedet for
Fronter. Tunge studentarbeider som inneholder mye data (lydfiler, video,
3D, bilder) leveres i dag på cd/dvd. Opplasting på server vil i så fall
kunne forenkle flere prosesser:
- sentral lagring og tilgjengelighet
- sensur og deling med ekstern sensor
- lette tilgjengelighet for gode studentarbeider (integrasjon på web,
presentasjon på messer, andre typer presentasjoner).
Kanskje dette punktet bør ses som en integrasjon mot finalcut-server?
Punkt 2) innebærer en rekke flere utfordringer.
Med tanke på at enhver ansatt kan legge inn læringsobjekter på serveren,
det lett å tenke at det er behov for en form for kvalitetskontroll før
objektene settes som søkbare og tilgjengelige. "Nivå" kan være et punkt
som må verifiseres, slik at det er mulig å søke etter passende avansert
stoff om et tema. En annen kvalitetssjekk kan være lyd/bildekvalitet.
Innholdsmessig kvalitet må vel den enkelte foreleser være den som er
best i stand til å ta vare på.
Selv om det optimalt sett burde være en form for kvalitetssikring, er
det vanskelig å se hvem som skal gjennomføre denne relativt ressurs-
krevende kontrollen. En god tanke er at kvaliteten må ivaretas av det
enkelte fagmiljø.
Ang. juridisk er det et spørsmål om alle ansatte kan pålegges å dele
alle produserte læringsobjekter med det interne kollegiet.
Forelesningsnotater og andre læremidler i tradisjonell undervisning
deles sjelden. Er det mulig å reservere seg, eksempelvis med et
sjekkpunkt i opplastingen? Nivåer: lukket, åpen for intern deling,
åpen for alle. Her må skolens gjeldende retningslinjer
(om det finnes noen) legges til grunn.
Hvilke retningslinjer skal være gjeldende for gjenbruk av lærings-
elementer? Hvordan kan man sikre at forelesning på et tema ikke blir
fragmentert og lite entydig pga ulike forutsetninger i produksjon av
elementer?
Terje Stafseng, IMT
Hei Terje, og takk for et fyldig svar.
|Noen raske tanker om dette (still meg gjerne spørsmål om det er andre
|momenter som jeg også burde svare på):
|Jeg går ut fra at en server for digitale læringsobjekter vil ha to formål:
|1) arkivløsning - et sted for lagring av læringsobjekter (ansatt legger ut,
|studenter bruker)
|2) delingstjeneste - et sted for gjenfinning og gjenbruk av læringsobjekter
|(ansatt legger ut, andre ansatte gjenbruker, studenter bruker i ny
|sammenheng)
Ja. Det er en tredje dimensjon her som fremheves, og det er
langtidslagringsdimensjonen. Vi skal ikke se bort fra at enkelte typer
dokumenter bør kunne ligge på serveren i lengre tidsrom, både når det
gjelder vårt ansvar for å langtidslagre oppgaver og besvarelser, men også
ting som fotografier som dokumenterer historisk hva slags aktiviteter som
har foregått og hvilke personer som har vært innom.
|Punkt 1) må vel være relativt problemfritt, ettersom dette må ses på som et
|supplement til dagens bruk av fronter.
Helt problemfritt er det ikke. Fra mine egne begrensede tester så langt ser jeg
at behovet for å registrere metdata kan bli langt mer omfattende i et
læringsobjektsystem enn det er i Fronter. Det er i dag svært enkelt å laste et
objekt opp i en fronter-mappe i et rom, og så linke til fila der. Like raskt og
enkelt blir det ikke å skulle gjøre et objekt tilgjengelig på en server at den
typen vi foreløpig har tenkt oss (DSpace). Fordelen er at objekter blir beskrevet
slik at andre kan bruke det - ulempen er at det er mer arbeid for den enkelte å
registerer nødvendig informasjon.
|Informasjon og opplæring i bruk vil jo selvsagt være et kritisk punkt i en
|startfase. Opplæring/manual bør kanskje basere seg på erfaringer fra en
|gruppe pilotbrukere? Et punkt vil være å bevisstgjøre brukerne på
|betydningen metadata har for gjenfinning og gjenbruk. Gode og riktige
|metadata vil være grunnlaget for at søk og rss skal fungere.
|Det er viktig å definere denne serverens rolle i forhold til hvordan fronter
|brukes i dag. Det er vel mest naturlig at det være en kombinert bruk. Det
|bør foreligge en veiledning for hvordan læringsobjekter på serveren kan
|integreres og brukes innenfor rammeverket som Fronter tilbyr.
Gode innspill. Ja. Slik jeg har sett dette så langt så bør serveren fylles
med en del elementer før den settes i drift. Det kan eksempelvis gjelde
råvarer som folk trenger for å f.eks lage PowerPointpresentasjoner. Jeg har
har tidligere arbeidet med felles illustrasjonsmateriell i Uninett og tenker
at HiG burde gjøre det samme. Et felles av bilder, symboler, illustrasjoner,
lyder, logoer, osv vil kunne motivere til å ta serveren i bruk, og også
dele sluttproduktet. Så langt har jeg sett at serveren bør kunne lagre/dele
både råmateriale (som nevnt), utviklingsmateriell, samt sluttprodukter. Dette
vil kunne gjelde på tvers av data/medietyper. Jeg og Nina har også snakket om
at vi bør legge ut noen prøveforelesninger der vi viser litt av de virkemidlene
(bl.a. Camtasia/ScreenFlow, lydopptak m/diktafon m.m.) som vi har litt erfaring
med og som kan stimulere flere til å ta virkemidlene i bruk.
|Kan/bør serveren i enkelte tilfeller erstatte fronter? Tenker da også i
|retning av studentarbeider som kan leveres på serveren i stedet for Fronter.
|Tunge studentarbeider som inneholder mye data (lydfiler, video, 3D, bilder)
|leveres i dag på cd/dvd. Opplasting på server vil i så fall kunne forenkle
|flere prosesser:
|- sentral lagring og tilgjengelighet
|- sensur og deling med ekstern sensor
|- lette tilgjengelighet for gode studentarbeider (integrasjon på web,
|presentasjon på messer, andre typer presentasjoner).
Helt klart. Dette er også tanken. Ved å forsøke å få ned kostnader ved å
redusere lagring i Fronter er dette helt klart en tanke som står sentralt.
Det ligger noen utfordringer her knyttet til styring av leveringstidspunkt
(som i dag ligger i Fronter), men ut over det ser jeg klare fordeler med
serveren på dette feltet, ja.
|Kanskje dette punktet bør ses som en integrasjon mot finalcut-server?
Helt klart. Det spørs om den blir skalert for å ta store mengder produksjons-
filer (flere terraByte), men den vil helt klart kunne ta imot ferdige
produksjoner (dvd volumer, H.264). Vi må imidlertid påregne at vi må arbeide
litt med å finne gode måter å koble sammen systemene rent teknisk på. DSpace
som vi titter på nå har levering via Webgrensesnitt og en unix import-kommando.
Det gir oss dermed få muligheter til å koble systemene direkte sammen, men vil
kreve noe arbeid for å få det til. Her ser jeg imidlertid mulighet for mange
fine studentproduksjoner, ikke minst på programmeringssiden i årene som kommer.
|Punkt 2) innebærer en rekke flere utfordringer.
|Med tanke på at enhver ansatt kan legge inn læringsobjekter på serveren, det
|lett å tenke at det er behov for en form for kvalitetskontroll før objektene
|settes som søkbare og tilgjengelige. "Nivå" kan være et punkt som må
|verifiseres, slik at det er mulig å søke etter passende avansert stoff om et
|tema. En annen kvalitetssjekk kan være lyd/bildekvalitet. Innholdsmessig
|kvalitet må vel den enkelte foreleser være den som er best i stand til å ta
|vare på.
|Selv om det optimalt sett burde være en form for kvalitetssikring, er det
|vanskelig å se hvem som skal gjennomføre denne relativt ressurskrevende
|kontrollen. En god tanke er at kvaliteten må ivaretas av det enkelte
|fagmiljø.
Enig her. Jeg tenker at kontrollen kanskje først og fremst må være knyttet
til formalia som de juridiske utfordringene (eiendoms-, bruks-, og opphavs-
rett) samt formatvalg (primært unngå de proprietære, samt rådgi på komprimering).
Her trengs det nok også å bygges opp noen støtte-ressurser - både i form av
godt tilrettelagt selvhjelpsinformasjon (webside?), og en mer direkte
hjelpetjeneste der man kan få direkte bistand til de litt større utfordringene.
|Ang. juridisk er det et spørsmål om alle ansatte kan pålegges å dele alle
|produserte læringsobjekter med det interne kollegiet. Forelesningsnotater og
|andre læremidler i tradisjonell undervisning deles sjelden. Er det mulig å
|reservere seg, eksempelvis med et sjekkpunkt i opplastingen? Nivåer: lukket,
|åpen for intern deling, åpen for alle. Her må skolens gjeldende
|retningslinjer (om det finnes noen) legges til grunn.
Det bør være mulig å definere org-enheter ja, og også opprette samlinger av
materiell eller på annen måte merke materiell med de rettighetene man ønsker
å gi det. Etter å ha vært igjennom NoU 2006:19 om akademisk frihet kan det
tyde på at den akademisk ansatte har en stor grad av frihet til å bestemme
en rekke ting selv når det gjelder disse tingene. Jeg tror i liten grad vi
bør starte med tvangsrutiner her, men heller etablere gode grunner til at
deling er en god ide. Dette blir nok imidlertid et hovedmoment i etableringen
av serveren tror jeg.
|Hvilke retningslinjer skal være gjeldende for gjenbruk av læringselementer?
Det vil nok kunne variere- bl.a. mellom ulike produsenter og typer materiale.
Selv har jeg funnet det interessant å se på CreativeCommons som en modell
for deling. Andre typer materiell (f.eks filmede gjesteforelesere) kan kreve
andre retningslinjer og kanskje sågar tilgangskontroll.
|Hvordan kan man sikre at forelesning på et tema ikke blir fragmentert og
|lite entydig pga ulike forutsetninger i produksjon av elementer?
Jeg tror at dette må gjøres på flere nivåer. Jeg tror imidlertid på eksemplets
makt. Jeg tror kanskje at det å lage noen gode maler slik vi ser i Fronter-
rommene på IMT, kan være en vei å gå. En måte å ta dette videre på er å få laget
noen gode maldokumenter for tekstdokumenter, presentasjoner, websider osv,
slik at vi begynner å innarbeide gode forslag ensartede (men fleksible) måter å
lage læringsobjekter på. Ved at noen av oss lager noen eksempler på objekter der
disse malene brukes, vil forhåpentligvis andre ta etter. Personlig håper jeg at
det går ann å trekke inn personer på HiG som har kunnskap om bl.a. design,
typografi, historiefortelling, farver, struktur og metadata i utviklingen av
slike malressurser for å lage den grunnmuren som læringsobjektene bør stå på
i fremtiden. Jeg aner at noe av dette kanskje kan danne grunnlaget for en
søknad om f.eks strategiske midler på høgskolen?
|Terje
Mvh,
kjell Are
-------------------------------------------------------------------
Navn:
Dag Waaler
Avdeling/enhet:
HOS /radiografi og helseteknologi
Rolle/stilling/arbeidsoppgaver:
Seksjonsleder
Kommentarer:
(litt usikker på om dette skal være en server hvor læringsobjektene skal
lastes fra av brukerne (studentene), for eksempel som lenke fra andre LMSer,
eller bare være et arkiv (backup) for oss selv. Gitt det første:
- juridiske: ser vel ingen andre enn de som allerede er knyttet til alle
typer fildelinger, nemlig opphavsrett. Kanskje vil det for (fremtidig?) bruk
etableres en mulighet for å kunne registrere bruk/nedlasting og evt.
administrere siteringer og/eller betaling? (selv om det siste tilsynelatende
strider mot fritt nett?!)
Tanken er vel å begrense lagring i Fronter og andre steder for å gi en
sentralisert og bedre organisert sted for lagring av digitale dokumenter.
Dette gjelder både artikler og bachelor-/masteroppgaver (biblioteket), samt
råmateriale (bilder, symboler, figurer o.l.) til læringsobjekter som
PowerPointpresentasjoner osv.
Vi har så langt ikke sett på løsninger for betaling. Serveren er så langt
først og fremst tiltenkt å være et lagringssted for åpent (og gratis)
tilgjengelig materiale ved skolen, og vil inkludere kunne åpnes helt eller
delvis for både studenter og ansatte innenfor definerte regler. Vi tenker
oss for eksempel at vi kan lage ulike samlinger med objekter (filer o.l.)
som man må ha rettigheter for å få lov å bidra med objekter til.
Systemet vi nå ser på (DSpace) har også mulighet til å etablere manuelle
kontrollrutiner slik at vi sikrer oss at det ikke legges ut materiale som
skolen ikke kan stå inne for.
- praktiske/ tekniske:
knyttet til det ovenstående
dagw
Hei Dag, og takk for tilbakemeldinger. Her er noen utfyllende kommentarer.
Tanken er vel å begrense lagring i Fronter og andre steder for å gi en
sentralisert og bedre organisert sted for lagring av digitale dokumenter.
Dette gjelder både artikler og bachelor-/masteroppgaver (biblioteket),
samt råmateriale (bilder, symboler, figurer o.l.) til læringsobjekter som
PowerPointpresentasjoner osv.
Vi har så langt ikke sett på løsninger for betaling. Serveren er så langt
først og fremst tiltenkt å være et lagringssted for åpent (og gratis)
tilgjengelig materiale ved skolen, og vil inkludere kunne åpnes helt eller
delvis for både studenter og ansatte innenfor definerte regler. Vi tenker
oss for eksempel at vi kan lage ulike samlinger med objekter (filer o.l.)
som man må ha rettigheter for å få lov å bidra med objekter til.
Systemet vi nå ser på (DSpace) har også mulighet til å etablere manuelle
kontrollrutiner slik at vi sikrer oss at det ikke legges ut materiale
som skolen ikke kan stå inne for.
- praktiske/ tekniske:
knyttet til det ovenstående
dagw
Mvh,
Kjell Are Refsvik
-------------------------------------------------------------------