profiles | |||
Ekstruderte Al-produkter | |||
► Ekstruderte Al-produkter Copyright © 2007 Henning Johansen | |||
Metodikken | |||
1 Metodikken for ekstrudering av profiler | |||
◄ back | |||
Støpt og homogenisert pressbolt (”logs”)
forvarmes og kappes til passende lengder
(”billets”). Disse ekstruderes i en hydraulisk presse ved
utgangstemperatur i området 400 - 5000C til
kundetilpassede profiler, standardprofiler eller rør- eller
stangemner for trekking, flytpressing eller smiing.
Figur 1.1, viser alternative prosessveier og produkter fra
ekstruderingsprosessen. Det er også angitt typiske
aluminiumlegeringer, såkalte generiske legeringer. |
|||
|
|||
Figur 1.2 viser ekstruderingsprosessen skjematisk: | |||
|
|||
|
|||
|
|||
Pressboltene varmes , som nevnt, opp til sitt plastiske område, 400 – 5000C. De føres deretter inn i magasinet i pressa. Med en kraft på opptil flere tusen tonn presses materialet ut gjennom matriseåpningen. Det dannes da stenger eller profiler med samme tverrsnittform som åpningen i matrisen. For profiler med små tverrsnitt benyttes flere åpninger i matrisen, slik at flere profiler presses ut samtidig. For å kunne presse rør
og hulprofiler, må det benyttes broverktøy. Dette er en spesielt utformet dor
som settes foran matrisen. |
-
¹
30 Sapa - ¹ 40 Sapa |
||
|
|||
Doren holdes i riktig stilling av broer. Metallet presses rundt broene og flyter
sammen igjen bak dem før det går inn i matrisen. Ekstruderingsmetoden er et særpreg for aluminium. Ekstruderingen kalles også stangpressing. Metoden bør nyttes fullt ut. |
|||
Legeringer for ekstrudering |
2 Legeringer for ekstrudering |
|
◄back | |
Ekstruderte profiler tilvirkes normalt av herdbare legeringer.
Årsaken er at stangpressing er en varmebehandlingsmetode som ikke gir deformasjonsherding. De herdbare legeringene kan innherdes under selve presseoperasjonen og siden utherdes. Det er særlig det maksimale spesifikke trykket som pressen øver på emnet, som begrenser legeringsutvalget. En legerings pressbarhet karakteriseres ved pressetrykk (formbarhet), utløpshatighet og overflatekvalitet. Den er avhengig av legeringstype og mengde. De pressverk som leverer ikke-herdbare legeringer (AlMn, AlMg, AlMgMn etc.), leverer dem da i presset tilstand (08 etter Norsk Standard, NS). Tilstandene halvhard, hard osv. gjelder plater og kaldtrukne produkter. Alle pressverk har renaluminium på leveringsprogrammet. 99 – 99,9% aluminium leveres i tilstand F etter Aluminium Association, AA (tilstand 00 etter NS), og er lett å presse. De legeringene som brukes mest til ekstruderingene er av AlMgSi-typen. AlZnMg-legeringene blir brukt stadig mer til konstruksjonsformål. De egner seg til sveising fordi de er selvherdende ved romtemperatur. AlMgSi- og AlZnMg-legeringene leveres i
tilstand F og T1 / T4 (etter AA) innherdet / kaldutherdet (tilstand 51 / 53
etter NS) eller varmutherdet til maksimal styrke, T5 / T6 (55 / 56). Figur 2.1 viser et eksempel på
materialvalg i en reflektor i en flombelysning på en offshore plattform.
Diagrammet i figuren er satt opp ved hjelp av pressbarhetsdata for et åpent
profil med omskreven diameter 220mm. Aksen til venstre viser styrken og aksen
til høyre viser minimum veggtykkelse. Det vises hvordan presshastigheten
påvirkes av legeringsvalget. |
|
|
|
Al99.5 og legeringen AlMn1 er ikke herdbare, og fordi ekstrudering
er en varmformingsprosess, vil de få en veldig lav styrke. Ved
etterfølgende kaldtrekking av rør for eksempel, kan vi oppnå
styrkeegenskaper som tilsvarer det vi får ved kaldvalsing. Disse
legeringene er lett pressbare og kan produseres som tynnveggede
profiler. Normalt benyttes herdbare legeringer til ekstruderingen.
Diagrammet viser at den høyfaste legeringen AlZn6MgCu er meget tungt
pressbar og har en minimum veggtykkelse på 8 – 9mm. Den er derfor
dyr å produsere og vi får ikke utnyttet kombinasjonen av gode
styrkeegenskaper og liten veggtykkelse. Ved valg av legeringer som
herdes med magnesium og silisium, kan vi derimot oppnå god balanse
mellom styrke, minimum veggtykkelse og pressbarhet. Legeringen
AlMgSi er da den mest anvendte ekstruderingslegeringen. Den noe
høyere legerte AlSiMgMn har høyere fasthet. For etterfølgende
kaldflytpressing velges ofte den lavere legerte AlSiMg (AA6351) for
optimal kombinasjon av flytpressbarhet og styrke. |
|
Utforming av profiltverrsnitt |
3 Utforming av profiltverrsnitt |
|
◄back | |
Riktig utforming av profiltverrsnittet er viktig for selve profilet,
for matrisens holdbarhet og for presshastigheten. Høy presshastighet
gir også god pressøkonomi.
Vi skal se på noen regler for utforming.
Godset bør være jevn fordelt. Profiltverrsnittet bør være symetrisk
om en hovedakse og helst om begge. Veggtykkelsen bør være mest mulig jevn
over hele tverrsnittet. - Legeringen. Harde legeringer er ikke så lette å ekstrudere som bløte legeringer og krever derfor tykkere vegg. - Størrelsen. Større profiler krever tykkere vegg enn små profiler. Ribber og finner på store profiler kan gjøres tynne. - Profilformen. Et komplisert tverrsnitt krever tykkere vegg. - Tunger og innsnitt på profilen kan gi verktøybrudd. Blir innsnittet for dypt, må et dyrere broverktøy benyttes for å støtte opp verktøytungen. - Kanter øker faren for sprekkdannelse og brudd i matrise, og produksjonshastigheten reduseres. Kantradien bør ikke være mindre enn 0,3mm. - Brede, tynne flater blir ikke plane. Det er ofte nødvendig med profilkorrigering etter pressing. - Eksentrisk plassering av hulrom gjør det vanskelig å kontrollere materialflyt og toleranser. - Toleransene er tilpasset mulighetene for nøyaktighet. Trangere toleranser betyr hyppigere utskifting av matriser og økt vrakprosent for profilleverandøren For viktige dimensjoner avtales spesielle krav. Figur 3.1 under viser noen regler ved utforming av profiltverrsnitt. |
|
|
|
Hvor store kan profilene være |
4 Hvor store kan profilene være? |
|
◄back | |
Størrelsen på profilene er avhengig av hvor store presser
leverandøren har.
tverrsnittet |
|
|
|
|
|
Massive
profiler Vi kan ekstrudere massive profiler med bredde opptil 550 mm. Hulprofiler Detaljutformingen bør alltid diskuteres med leverandøren, spesielt hvis det er ønske om et profil nær de maksimale målene. |
|
Kostnader ved ekstruderte profiler |
5 Kostnader ved ekstruderte profiler |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
◄back | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I.
Utviklingskostnader II.
Verktøykostnader Det er profiltypen (kompakt, halvhul eller
hul) og omskrevet sirkel som bestemmer verktøykostnadene. For halvhule og hule
Pressforholdet (forholdet mellom pressemnets og profilens tverrsnittsareal) og profilens omskrevne sirkel avgjør hvilken presse og maskindiameter som nyttes. Prisen for ekstruderte profiler vil derfor kunne variere sterkt. III. Profilkostnader a
Legeringen Utviklingskostnadene, verktøykostnadene og profilkostnadene bør ikke vurderes hver for seg, men i sammenheng. Prisvariasjonene på profiler kan belyses i figuren under. Figur 5.1 viser 9 forskjellige profiler i legeringen AlSi1Mg. I figuren er profilform 3 valgt som basisprofil for både verktøykostnad og resulterende profilpris. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Som eksempel kan nevnes at profilene 1, 2 og 3 er kompakte, og 4, 5 og 6
er hulprofiler. Noen profiler benevnes som halvhule. Til disse regnes profiler hvor materialets tverrsnitt delvis inneslutter en eller flere hull. Åpningsmålet i det halvhule profilet kan defineres som ”a”, se figur 5.2 i eksemplet under. Forholdstallet F/a2 regnes ut og sammenlignes med verdiene i tabellen. Hvis verdiene understiger de i tabellen, regnes profilet som kompakt. F er hullets innesluttede areal i mm2. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Figur 5.2 (3) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hos profiler med flere delvis innesluttede hull, skal det ugunstigste
forholdstallet avgjøre om profilet skal regnes som halvhult eller
kompakt. Tilnærmet samme pris gjelder for halvhule- og hulprofiler. Verktøy kostnaden for disse profilene er betydelig høyere enn for kompakte profiler i samme vektklasse. Det er derfor viktig å undersøke muligheten for å kunne modifisere det halvhule profilet så det kan klassifiseres som et kompakt profil. Dette kan gjøres ved å redusere det innesluttede arealet F eller øke åpningsmålet a. Konstruktøren bør ved valg av kompliserte
tverrsnittsformer rådføre seg med profilprodusenten eller andre eksperter på
området. Ofte kan en tilpasning av profilformen til ekstruderingstekniske krav,
gi billigere produkter. Det er mulig å tilvirke nesten et uendelig antall ulike profiler. Derfor finnes det ikke noen generelle regler som direkte forteller om hvilke toleranser som er aktuelle. Profilutforming, godstykkelse og legering er noen viktige faktorer som direkte påvirker toleransene. Det er i de fleste tilfeller mulig å oppnå fine toleranser. Da påvirkes produktiviteten og dermed prisen, som øker eksponentielt med økning av toleransefinheten. Bruk derfor aldri finere toleranser enn det som er nødvendig. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eksempler på hvorfor velge aluminiumsprofiler |
6 Eksempler på hvorfor velge aluminiumsprofiler |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
◄back | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Figur 6.1 viser en detalj som opprinnelig var tenkt produsert i
stål. Utgangsmaterialet ville være et stangmateriale som ble bearbeidet i et visst antall operasjoner. Hvis den samme detaljen lages i aluminium, presses den med et endelig tverrsnitt direkte. Den får deretter en enkel bearbeiding.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For disse to alternativene, kan vi sette opp en enkel kalkyle. Aluminium krever et presseverktøy som koster ca. kr.7.300,-. Stål krever en fikstur for boringen. Sammenlignes materialprisene, så koster stålet ca. kr.5,- pr. kg og aluminium kr.40,- pr. kg, fordi det her er snakk om en liten serie på bare 500 detaljer. For profilene må det også regnes med en maskineringskostnad på ca. kr.900,- som leverandøren tar for små kvanta. Det er viktig å sammenligne materialkostnadene, men i tillegg kommer bearbeidingskostnadene. For stål må det utføres ganske mange operasjoner, og det blir ganske dyr bearbeiding. Aluminiumprofilen krever bare en enkel kapping. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ved første bestilling av disse komponentene, ser vi at stykkprisen
er relativt jevn, noe lavere for aluminium. Ved gjentatte
bestillinger av samme kvantum, vil verktøykostnadene falle bort. Da
vil aluminium-profilvarianten bli mye billigere enn stålvarianten.
Det er verdt å merke seg at det ikke er materialprisen som må
sammenlignes, men prisen på ferdig detalj. Dette kan ofte komme ut
til fordel for aluminium. Figur 6.2 viser flere eksempler på konstruksjonsdetaljer hvor ekstruderte aluminiumprofiler kan erstatte andre materialer og bearbeidings- og formeprosesser. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konstruksjonsregler generelt |
7 Konstruksjonsregler generelt |
|||||||||||||||||||||||||||||||
7.1 Konkurransedyktighet for aluminiumkonstruksjoner 7.1 Konkurransedyktighet for aluminiumkonstruksjoner |
|||||||||||||||||||||||||||||||
◄back | |||||||||||||||||||||||||||||||
Som konkurransedyktig industriprodukt må aluminiumkonstruksjoner gi kjøperen eller brukeren fordeler som tilsvarende produkter fremstilt av andre materialer ikke har. Industriprodukter bedømmes hovedsakelig etter forholdet mellom pris og nytteeffekt eller bruksverdi. Forhold som godt utseende, moteriktighet etc., vurderes også, men i mindre grad. For å konstruere et produkt med høy nytteeffekt eller bruksverdi, må vi kjenne markedsbehovet. Dette må så vurderes mot aluminiums spesielle egenskaper for å gi et konkurransedyktig produkt. Aluminium som industrielt fremstilt massemetall er omtrent like gammelt som armert betong. Det har delvis fortrengt det ”gamle” materialet stål. Aluminium har muliggjort produkter som var utenkelig i andre materialer. Da disse produktene relativt sett er nye, blir aluminium oppfattet som et nytt eller ”ungt” materiale. For et stort antall
produkter spiller forholdet mellom pris, styrke og vekt hovedrollen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Aluminiumkonstruksjoner benyttes ofte i stedet for
stålkonstruksjoner. Konstruksjonsregler har derfor ofte en tendens
til bare å sammenligne med stål. En slik sammenligning er berettiget
hvis det bare er stål eller aluminium å velge imellom, og særlig
berettiget er den hvis det er en stålkonstruktør som skal bli
aluminiumkonstruktør. For den som skal lære å konstruere, er det viktigere å forstå hva aluminium er enn å vite hvordan det skiller seg fra stål. Aluminium og stål er begge metalliske materialer. Mange konstruksjonsregler må derfor bli like. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
7.2 Lav tetthet kombinert med høg strekkfasthet
7.2 Lav tetthet kombinert med høg strekkfasthet |
|||||||||||||||||||||||||||||||
◄back | |||||||||||||||||||||||||||||||
Aluminiums tetthet er bare 2,7 kg/dm2, dette tilsvarer ca. 1/3 av tettheten til stål. De konstruksjonslegeringer som benyttes for bærende konstruksjoner, har bruddfasthet i samme størrelsesorden som de vanlige karbon-stålene. Hvis konstruksjonselementet er strekkbelastet, gjelder da at aluminiumkonstruksjonen bare veier 1/3 av tilsvarende stålkonstruksjon. Om en konstruksjon med konstruksjonselementer som er utsatt for strekkbelastning belastes med egenvekt og nyttig last, så kan nyttelasten være større for en konstruksjon i aluminium enn i stål. Hvis en konstruksjon har en gitt belastning som ikke endres med spennvidden, så øker aluminiumkonstruksjonens konkurransekraft i forhold til tyngre materialer når spennvidden øker. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Regel: |
|||||||||||||||||||||||||||||||
7.3 Lav elastisitetsmodul
kombinert med høg strekkfasthet 7.3 Lav elastisitetsmodul kombinert med høg strekkfasthet |
|||||||||||||||||||||||||||||||
◄back | |||||||||||||||||||||||||||||||
Elastisitetsmodulen for aluminium er 70.000N/mm2, tilsvarende ca. 1/3 av stålets. Aluminiums lave elastisitetsmodul kombinert med høg strekkfasthet fører til at det kan oppstå stabilitetsproblemer. Videre kan vi få alt for store nedbøyninger ved bøyebelastede konstruksjoner. Eksempler på instabilitet er: Plan knekking, torsjons(vridnings-)knekking, vipping og buckling. | |||||||||||||||||||||||||||||||
1
Plan knekking I trykkpåkjente konstruksjoner er det i stor grad elastisitetsmodulen, E, som bestemmer bæreevnen. For ideelt rette staver i det elastiske området er knekkingsspenningen bare avhengig av slankhet og E-modul. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Figur 7.1 viser att: |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Konstruksjonsmessig innebærer dette att vi bør velge profiler med
passende materialfordeling innenfor tverrsnittet (stor kjernebredde)
eller at lengde på stangen reduseres ved valg av passende
konstruksjonssystem (f.eks. kryssende strekk- og trekkstenger med
innbyrdes forbinding). Figur 7.2 viser 4 forskjellige trykkbelastede staver med samme tverrsnittareal, men med forskjellige tverrsnittformer. Ved å plassere materialet i tverrsnittet på de rette stedene, kan det gi store utslag i den trykkraften som tillates før fare for knekking, Pk. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Eksempel: En stav med rektangulært tverrsnittareal b × t og lengde l, utsettes for en trykkbelastning P. Staven vil eventuelt knekke om akse x-x. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Vi skal nå sammenligne aluminium med noen andre materialer. Anta, for sammenligningens skyld, at lengden, l, er konstant og at stavtykkelsen, t, og vekt / flateenhet settes til 1 for stål. Vi kan da sette opp følgende tabell når spenningen i staven er sk. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Vektbesparelsen ved å bruke aluminium i dette tilfellet er 40% |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Regel: For konstruksjoner som er utsatt for trykkbelastning må vi prøve å få så lav slankhet som mulig. Slankheten bør være lavere jo høyere materialets bruddfasthet er, slik at vi utnytter materialets best mulig. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
2 Bøyebelastede
konstruksjonselementer For konstruksjoner som er utsatt for bøyebelastning, innebærer den lave elastisitetsmodulen til aluminium en stor nedbøyning i forhold til en identisk konstruksjon i stål. Figur 7.4 viser dette. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Når en konstruksjon utføres i aluminium eller et annet lettmetall, er det først og fremst for å spare vekt. Rent styrkemessig kan vi oppnå store vektbesparelser, men hvis nedbøyning blir dimensjonerende, må vi ta hensyn til den reduserte E-modulen. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Eksempel: En bjelke som vist i Figur 7.5, er fritt opplagret i hver ende og belastet på midten med en kraft F. Arealtverrsnittet er rektangulært med bredde b og høyde h. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Nedbøyningen f , som er størst midt på bjelken, kan skrives som:
Hvor K er en konstant avhengig av bjelkens opplagring, ytre last, egenvekt og lengde. Bjelkens nedbøyning er avhengig av produktet EI. Dette kalles bjelkens stivhet. For lettere å kunne foreta sammenligning med bruk av forskjellige materialer, setter vi b = konstant = 12. Vi setter så dette inn i uttrykket for arealtreghetsmomentet i nedbøyningsligningen.
Vi har nå et uttrykk for bjelkens nedbøyning avhengig av materiale (E-modulen) og bjelkens høyde h. Lengden L og bredden b, holdes konstant. Ved å foreta en sammenligning
mellom forskjellige materialer med hensyn på nødvendig treghetsmoment I,
bjelkehøyde
h, vekt |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Til
tross for 3 ganger større treghetsmoment, er det mulig å oppnå en
vektbesparelse på 50% ved bruk aluminium. Maksimal bøyespenning blir
også lavere for bjelker i lettmetall.
Hvor Mb
= maksimalt bøyemoment (F/2
×
L/2) Figur 7.6 viser noen forskjellige tverrnitt på I-profiler som gir samme nedbøyning. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Figur
7.6 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Tabellen viser en vektbesparelse på 49% og 60% ved å bruke aluminium isteden for stål. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Regel: Utfør bjelkeprofiler med
så stor høyde som mulig. Plasser så mye materiale som mulig i flensene |
|||||||||||||||||||||||||||||||
7.4 Andre viktige konstruksjonsregler 7.4 Andre viktige konstruksjonsregler |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Brudd- / flytegrenseforhold
Dette er et relativt tall som angir at det er lite forvarsel fra materialet flyter og til det går til brudd. Vi må derfor være oppmerksom på faren for ukontrollert overbelastning i konstruksjonselementer som er utsatt for strekkbelastning. Dette gjelder også for bøyepåkjente konstruksjonselementer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Regel: Ved valg av konstruksjonslegering og legeringstilstand, må det tas hensyn til belastningstilfellet. Vi må streve etter et relativt høgt forhold i konstruksjoner hvor det er risiko for total kollaps ved ufrivillig overbelastning. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Lengdeutvidelses-koeffisienten Lengdeutvidelses-koeffisienten for aluminium er ca. 24×10-6/0C, dvs. eksempelvis dobbelt så høy som for stål. Dette må vi huske på spesielt hvis aluminium skal samvirke med andre materialer. Hvis materialet hindres fra å bevege seg ved temperaturvariasjoner, oppstår det indre tvangskrefter. Disse beregnes med utgangspunkt i temperaturfoholdet ved montering. Referansetemperatur bør alltid angis på alle tegninger. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Regel: Ta
hensyn til temperaturvariasjoner hvis de kan gi opphav til tvangskrefter gjennom
ytre bevegelsesbegrensninger. Slike begrensninger kan oppstå i f.eks. oppstivede
vegger eller tilsluttede deler. Ved statisk ubestemte systemer må |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Relativt lav hardhet Aluminiumlegeringer i myk tilstand har relativt lav hardhet. Dette medfører en viss risiko for overflateskader ved montasje og håndtering. Disse overflateskadene kan redusere utmattingsfastheten til konstruksjonen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Regel: Beskytt konstruksjonsdetaljer mot overflateskader ved montasje og håndtering. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Utmattingsfasthet Den tillatte spenningen ved utmattingspåkjenning er lavere enn tillatt spenning ved statisk påkjenning. Dynamiske lasttilfeller anses vanligvis å foreligge hvis lastvekslingstallet, N, er større enn N=103 ved vekslende last (strekk – trykk), og større enn N=104 ved pulserende last (bare strekk eller bare trykk). |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Regel: En
dynamisk belastet aluminiumkonstruksjon skal utformes slik at det tverrsnittet
der den største spenningsamplituden (forholdet mellom største og minste
spenning) kan forventes utgjøres av et usvekket grunnmateriale). |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Fasthetsreduksjon ved varmepåvirkning Dette fører til att materialet har begrenset termisk stabilitet. Sveising, varmepåvirkning og varmforming, kan derfor gi en lokal reduksjon i materialfastheten. Den opprinnelige materialfastheten kan ikke gjenvinnes. Hvis risiko for instabilitet , bør det varmepåvirkede området av konstruksjonen ligge lengst mulig unna det knekk-kritiske tverrsnittet. Bredden av det området som påvirkes av varme, bør begrenses. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Regel: Hvis det er nødvendig å sveise eller utføre annen oppvarming på konstruksjonsdeler, bør disse plasseres i et område med lave påkjenninger. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Korrosjonsbestandighet Aluminium har veldig god korrosjonsbestandighet. Dette er avhengig av at metalloverflaten øyeblikkelig får et beskyttende oksid skikt. Dette skiktet er veldig tynt, i størrelsesorden 0,01mm. Aluminium krever i normal atmosfære ikke vedlikehold, og er godt egnet til utendørs bruk. Ved nedgraving i jord eller ved innstøping eller i kontakt med betong, kreves overflatebehandling, eksempel asfaltbelegg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Regel: Ved normale forhold kan aluminiumkonstruksjoner anvendes utendørs uten spesiell overflatebehandling. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
updated 06.04.2017 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
◄back |