Sveiste forbindelser |
Joining |
|
1. ► Sveiste forbindelser
Copyright © 2007 Henning Johansen |
|
◄back to joining Al |
|
Sveising
og materialegenskaper
1.2 Sveising
og materialegenskaper |
|
|
|
Et godt resultatet ved sveising av aluminium avhenger av type legering og
dens leveringstilstand.
Et godt resultat er også avhengig av
de fysikalske egenskapene til aluminium som igjen er lite avhengig av type
legering. |
|
|
|
1.2.1 Fysikalske egenskaper
|
|
|
|
1a Vekt
Egenvekten til aluminium er bare 1/3 av den
til stål. Dette gjør aluminium til et interessant designmateriale. Ren
aluminium har også tilsvarende dårlige fasthetseghenskaper, men det
produseres i dag aluminiumlegeringer som er like sterke som de vanlige
konstruksjonsstål. Det er da dessverre også slik at når fastheten går opp,
så går sveiseegenskapene ned.
De sterkeste aluminiumlegeringene
benyttes i konstruksjoner hvor konstruksjonens vekt er avgjørende.
Alternative sammenføyningsmetoder til de vanskeligst sveisbare legeringene
kan være nagling, bolting eller liming.
1b Smeltetemperatur
For ren aluminium er smeltetemperaturen ca.
6600C. For aluminiumlegeringer ligger den i området 580 - 6600C.
Det er da lett å dra slutningen at aluminiumlegeringer er lettere å sveise
enn stål som har smeltetemperatur rundt 15000C. Dessverre er ikke
dette tilfelle. Vi skal videre se på flere andre faktorer som har
innflytelse på sveiseegenskapene.
1c Varmeledningsevne
Aluminium leder varme 4 ganger bedre enn
stål. Ved sveising får dette negativ innflytelse. Sammenlignet med stål må
det derfor tilføres varme mye hurtigere for å få smeltet grunnmaterialet ved
sveising av aluminium. En del av den positive gevinst ved lavt smeltepunkt
blir derfor redusert. Dette kan bøtes på ved å velge en sveisemetode som gir
en mer konstant varmetilførsel, for eksempel TIG- eller MIG-sveising.
1d Varmekapasitet
Det trengs 2 ganger så stor varmemengde,
varmekapasitet, for å varme opp en aluminiumslegering 10C i
forhold til i stål. Se Figur 1.2.1. Dette vil føre til ytterligere reduksjon
av gevinsten ved den lave smeltetemperaturen.
1e Smeltevarme
Det trengs 3 ganger så stor varmemengde,
smeltevarme, til for å smelte en aluminiums-legering i forhold til stål.
Dette er enda en reduksjon av gevinsten ved den lave smeltetemperaturen.
Vi kan sette opp et energiregnskap for
å se hvor mye varme som skal til for å smelte en aluminiumslegering i
forhold til stål. Resultat blir da at det trengs mer varme for å smelte en
aluminiumslegering pr. kg. Se Figur 1.2.1. |
|
|
|
Figur 1.2.1 Energiregnskap mellom aluminiumslegering og stål. |
|
|
|
Figur 1.2.1 gir
ikke et sant bilde ved sveising. Varmemengden er angitt pr. kg materiale.
Hvis vi tar hensyn til at aluminiumlegeringer veier 1/3 av stål med samme
volum, vil aluminiumlegeringer bare trenge 1/3 av varmemengden i forhold til
stål. Til gjengjeld ledes varmen 4 ganger fortere bort i
aluminiumlegeringer. Dette fører til at vi må tilføre mye ekstra varme.
Det hevdes derfor at
varmemengden som skal til for sveising av aluminiumlegeringer og stål er
tilnærmet lik.
1f Smeltetemperatur til
aluminiumoksid Overflaten til aluminium blir naturlig
dekket av et oksidbelegg. Dette belegget har smeltepunkt på ca. 20500C,
altså mye høyere enn aluminium. Dette skaper en del problemer ved sveising
hvis vi ikke sørger for å fjerne dette belegget før og under sveising.
Ved gassveising benytter vi
flussmiddel som løser oksidet. Flammen beskytter smeltebadet fra oksidering
under sveising.
Ved sveising med dekkede elektroder,
er det stoffer i elektrodedekket som løser opp oksidbelegget. Ved å gjøre
elektroden positiv vil det føre til oppbryting av oksidbelegget.
Ved sveising med TIG eller MIG
benyttes edelgass, argon og argon- heliumblandinger, for å holde luftens
oksygen borte. Ved å koble elektroden til pluss-pol brytes oksidbelegget
opp.
Elektronene vil gå fra arbeidsstykket
til elektroden, som da blir den varmeste polen, se Figur 1.2.2
|
|
|
|
Figur 1.2.2 Elektrode koblet til pluss-pol. (10) |
|
|
|
Dette er gunstig ved MIG-sveising da
elektroden skal smelte og bli til tilsettmateriale. Ved TIG-sveising er det
derimot mindre gunstig, da elektroden er av wolfram og bør derfor ikke
smelte. Wolfram vil forurense smeltebadet og forstyrre lysbuen. Derfor
benyttes vekselstrøm ved TIG-sveising av aluminium. Vekselstrøm fører til at
elektrodens polaritet skifter, dermed får oppbryting av oksidbelegget på
arbeidsstykket samtidig som elektroden ikke blir for varm.
Uansett sveisemetode er det viktig at
oksidbelegget fjernes mekanisk ved sliping og børsting med nylonbørster
eller rustfri stålbørste like før sveising.
1g
Utvidelseskoeffisienten Aluminium utvider seg ca. dobbelt så mye
som stål ved oppvarming samme oppvarming. Ved avkjøling krymper aluminium
tilsvarende. Ved sveising vil det derfor lett kunne oppstå store
krympekrefter som kan forårsake store deformasjoner og føre til sprekker. Vi
kan forebygge dette ved å velge en sveisemetode med konsentrert
varmetilførsel, og å sveise så hurtig og kaldt som mulig. Ved innspenning av
arbeidsstykkene, vil vi kunne redusere deformasjonene. Vi hindrer da den
frie krympingen, men dette betyr større spenninger og økt sprekkrisiko.
1h Hydrogenløslighet
Gass som hydrogen, H, oksygen, O, og
nitrogen, N, i luft løses alle lett opp i smeltet metall, lettere jo høyere
temperaturen er. Smeltet aluminium løser ca. 20 ganger mer H enn størknet
aluminium. H som løses i smelten vil som regel ikke få tid til å slippe ut
igjen ved avkjøling og størkning av sveiseforbindelsen. Resultatet blir
gassblærer, porer, i sveisen. Jo mer H som slipper inn og ikke slipper ut,
jo flere porer blir det i sveisen. |
|
|
|
Figur 1.2.3 Hydrogenløslighet i ren aluminium. (6)
|
|
|
|
H kan tilføres smeltebadet ved sveising i form
av for eksempel fuktighet, maling, olje, fett og støv. Det stilles derfor
bl.a. store krav til renslighet ved sveising av aluminium. Hydrogenporer har
ført til at mange bedrifter har tapt store summer. |
|
|
|
1.2.2 Sveisbarhet av Aluminiumlegeringer |
|
|
|
Aluminiumlegeringer er generelt godt
sveisbare hvis følgende faktorer er oppfylt:
I Sveising
fører ikke til sprekker, porer eller bindefeil.
II Grunnmaterialet blir ikke
ødelagt i den varmepåvirkede sonen.
III Sveiseavsettet har
samme mekaniske egenskaper som grunnmaterialet (arbeidsstykket)
IV Sveiseavsettet skal ha like
gode korrosjonsegenskaper som grunnmaterialet.
Ved sveising av de forskjellige
aluminiumlegeringene vil varmen som tilføres bre seg utover i
grunnmaterialet ved siden av sveisen. Temperaturen i den varmepåvirkede
sonen vil være avhengig av avstanden fra selve sveisen og utover i
grunnmaterialet. De forskjellige legeringene vil reagere forskjellig på
temperaturene utover i varmepåvirket sone. For de fleste vil resultatet bli
redusert styrke i sveiseforbindelsen. Dette avhenger av legeringstype og
hvilke tilstand legeringen er levert i. Vi skal nå se nærmere på dette:
2a Sveising av ikke
utherdbare legeringer Disse legeringene lar seg ikke herde ved
varmebehandling. Noen eksempler på vanlige legeringer av denne typen:
- AlMg (aluminium-magnesium) - AlMn (aluminium-mangan) - AlSi (aluminium-silisium) - AlMgMn (aluminium-magnesium-mangan) - (Al, ren aluminium)
Disse legeringene levers i
tilstandene: a-1 mykglødet a-2 kaldbearbeidet
2a-1 Grunnmateriale levert i
mykglødet tilstand Sveising på aluminiumlegeringer levert i denne
tilstanden vil ikke ha noen innflytelse på egenskapene i varmepåvirket sone.
Grunnmaterialet er i sin bløteste
tilstand og vil ikke herdes ved varmepåvirknigen. |
|
|
|
Figur 1.2.4 Varmepåvirket sone i mykglødet tilstand. (10)
|
|
|
|
2a-2 Grunnmateriale levert
i kaldbearbeidet tilstand I denne tilstanden har grunnmaterialet
gjennomgått en formingsprosess i kald tilstand, for eksempel valsing. Denne
prosessen har medført at kornstrukturen består av langstrakte korn i
valseretningen. Dette har ført til en styrkeøkning, større fasthet og
hardhet, i legeringen. Ved oppvarming til 350-4500C, vil de
langstrakte deformerte kornene igjen bli ”runde”, og styrken igjen den samme
som i mykglødet tilstand. Det har foregått en rekrystallisasjon. Dette er
tilfelle ved sveising av kalddeformerte aluminiumlegeringer. |
|
|
|
Figur.1.2.5 Varmepåvirket sone i kaldbearbeidet tilstand. (10)
|
|
|
|
I kaldbearbeidet
tilstand leveres aluminiumlegeringer i ¼-hard-, ½-hard- ¾ -hard- eller hard
tilstand. Disse betegnelsene er avhengig av deformasjonsgraden, hvor hardt
de er valset.
Selv om styrken i varmepåvirket sone
blir redusert, blir kaldvalset materiale sveist. Den tapte styrken kan
kompenseres ved å: - øke godstykkelsen i det svekkede området - sørge for, hvis mulig, at sveisen plasseres på et sted hvor belastningen
er mindre
Norsk standard (og andre lands
standarder), spesifiserer materialfastheten i den varmepåvirkede sonen,
sBV,
til:
sBV
=
b‧sB
hvor
sB
er strekk- (brudd-) fastheten for ikke varmepåvirket materiale
b
er en reduksjonsfaktor
avhengig av type legering og legeringens leveringstilstand, verdier i
området 0,5-0,9
Legeringen AlMn1 har for eksempel
b=0,7
i ½-hard tilstand og 0,5 i hard tilstand.
2b Sveising av utherdbare
legeringer Disse legeringene lar seg herde ved
varmebehandling. Noen eksempler på vanlige legeringer av denne typen: - AlCu (aluminium-kopper, også kalt ”duraluminium”) - AlCuMg (aluminium-kopper-magnesium) - AlMgSi (aluminium-magnesium-silisium) - AlZnMgCu (aluminium-sink-magnesium-kopper)
Disse legeringene levers i
tilstandene: b-1 mykglødet b-2 kaldutherdet b-3 varmutherdet b-4 - kaldutherdet og kaldbearbeidet - varmutherdet og kaldbearbeidet
Fasthet og styrke øker nedover i
rekken.
For disse legeringene gjelder at
innherding skjer ved temperatur 450-5300C, avhengig av legering,
og deretter rask avkjøling. Ved etterfølgende lagring ved romtemperatur,
øker hardheten i løpet av noen dager til uker. Dette kalles kaldutherding.
Hvis det etter innherding foretas
oppvarming av legeringen til en temperatur på 120-1850C (avhengig
av legering), øker også hardheten. Dette kalles varmutherding. Ved
varmutherding oppnås det høyere fasthet og hardhet. Prosessen foregår
hurtigere, i løpet av noen timer.
2b-1 Grunnmateriale levert i
mykglødet tilstand Grunnmaterialet er nå i sin bløteste
tilstand. Ved sveising er betingelsene for innherding til stede i området
nærmest sveisen hvor temperaturen er kommet opp i 450-5300C. Ved
etterfølgende lagring ved romtemperatur, vil det foregå en kaldutherding som
fører til at hardheten øker i denne sonen. For legeringer som blir mye
hardere i kaldutherdet tilstand enn i mykglødet tilstand, kan dette være
uheldig for spenningstilstanden ved strekkbelastning. |
|
|
|
Figur 1.2.6 Varmepåvirket sone i mykglødet tilstand. (10)
|
|
|
|
2b-2 Grunnmateriale
levert i kaldutherdet tilstand Styrken/hardheten i denne tilstanden er
oppnådd ved: - innherding, oppvarming til 450-5300C og rask avkjøling. - utherding, lagring ved romtemperatur i dager eller uker. |
|
|
|
Figur 1.2.7 Varmepåvirket sone i kaldutherdet tilstand. (10) |
|
|
|
I Figur 1.2.7 er varmepåvirket sone
delt opp i 2 soner.
- I sone I vil betingelsene for innherding være
tilstede. Etter avkjøling vil materialet herdes i løpet av dager eller uker.
Vi får en ny kaldutherding.
- I sone II vil ikke temperaturen være
tilstrekkelig høy for innherding. Her vil det skje en overherding /
mykgløding med tap av styrke og hardhet som følge. Styrken kan bare
gjenvinnes ved ny varmebehandling av hele arbeidsstykket.
Hvis legeringen er av en type som har
stor forskjell i styrke/hardhet i mykglødet og kaldutherdet tilstand, vil
sveising gi stor svekkelse av materialstyrken i varmepåvirket sone.
Den gruppen legeringer som egner seg
best for sveising i kaldutherdet tilstand, er AlZnMg. Disse legeringene er
”selvherdende”, dvs. at både sone I og II har oppnådd ny kaldutherding etter
ca. 4 uker.
Ved dimensjonering benyttes
reduksjonsfaktor
b
(etter Norsk standard /andre lands standarder) for den enkelte legering. I
varmutherdet tilstand vil materialstyrken ved sveising måtte reduseres med
en faktor b=0,7
for legeringer av typen AlMgSi og AlZnMg, mens noen andre legeringer krever
ny varmebehandling.
2b-3
Grunnmateriale levert i varmutherdet tilstand
Styrken/hardheten i denne tilstanden er
oppnådd ved: - innherding, oppvarming til 450-5300C og rask avkjøling. - varmutherding, lagring ved 120-1850C i timer.
|
|
|
|
Figur.1.2.8 Varmepåvirket sone i varmutherdet tilstand. (10)
|
|
|
|
I Figur 1.2.8 er varmepåvirket sone
delt opp i 2 soner.
- I sone I vil betingelsene for innherding være
tilstede. Etter avkjøling vil materialet kaldutherdes. Styrken / hardheten
som oppnås vil ikke være like stor som grunnmaterialets, som er i
varmutherdet tilstand.
- I sone II vil vi få overherding/mykgløding med
svekket styrke som følge. Forskjellen i styrke mellom mykglødet og
varmutherdet tilstand vil for disse legeringene være stor. Sveising av disse
legeringene frarådes.
2b-4 Grunnmateriale levert
i kombinert utherdet og kaldbearbeidet tilstand
I denne tilstanden vil legeringen ha fått
den største styrke/hardhet som kan oppnås. Dette skjer gjennom innherding,
kaldforming og utherding (kald eller varm). |
|
|
|
Figur.1.2.9 Varmepåvirket sone i kaldutherdet / varmutherdet og kaldbearbeidet tilstand.
(10) |
|
|
|
For kaldutherdet og kaldbearbeidet
materiale: - I sone I og II vil styrken/hardheten oppnådd ved kaldbearbeiding gå tapt - I sone II og III vil styrken/hardheten oppnådd ved kaldutherding gå tapt
For varmutherdet og kaldbearbeidet
materiale: - I sone I og II vil styrken/hardheten oppnådd ved kaldbearbeiding gå tapt - I sone I, II og III vil styrken/hardheten oppnådd ved varmutherding gå
tapt |
|
|
|
1.2.3 Sveisemetodenes innvirkning på
sveisbarheten |
|
|
|
I hvor stor grad strukturen i den
varmepåvirkede sonen blir ødelagt ved sveising, avhenger av: - bredden av varmepåvirket sone - tiden temperaturen blir holdt i varmepåvirket sone
Det er et ønske å holde begge disse
faktorene, bredde og tid, minst mulig ved sveising av aluminium. Vi sier at
aluminium bør sveises så kaldt som mulig. Dette har direkte sammenheng med
den varmemengden som tilføres ved sveising. For å redusere uønsket
varmepåvirkning, bør vi tilføre minst mulig varme på minst mulig areal.
3a Gassveising og
buesveising med dekkede elektroder Disse sveisemetodene anbefales kun brukt
for reparasjonssveising. Begge metodene har liten effektkonsentrasjon og gir
bred varmepåvirket sone. Som uttrykk for effektkonsentrasjonen kan vi
studere data for anbefalt forvarming. For gassveising er det foreslått en
forvarmingstemperatur på 300-4000C for godstykkelse over 3,5mm.
Sveisemetodene er derfor veldig
uheldig for sveising av kaldbearbeidede og utherdete legeringer pga.
svekkelse av styrke/hardhet.
Gassveising er den sveisemetode som
tilfører mest varme. Det fører til den største varmeutvidelsen og til
største krymping. Dette medfører igjen store deformasjoner og spenninger.
Den største ulempen ved gassveising er at vi må benytte flussmiddel for å
løse opp oksidbelegget. Hvis noe flussmiddel blir igjen på overflaten, kan
dette forårsake kraftig korrosjonsangrep.
Sveising med dekkede elektroder har
den ulempen at det lett kan oppstå porøsitet i sveiseavsettet. Dekket på
elektroden tar lett opp fuktighet som overføres til smeltebadet i form av
hydrogen- og oksygengass. Resultatet kan bli porer og såkalt
”hydrogensprøhet”. Det stilles derfor ofte krav til at elektroden tørkes og
oppbevares på forskriftsmessig måte. Det er også viktig med slaggrensing da
slaggen virker etsende og derfor vil medføre korrosjonsangrep.
3b MIG- og
TIG-sveising MIG og TIG er de anbefalte sveisemetodene
ved sveising av aluminium. Begge metodene gir konsentrert effekt og god
oppbryting av oksidbelegget, slik at varmepåvirkningen blir minst mulig. Når
velge TIG- eller MIG-metoden, avhenger blant annet av godstykkelsen.
MIG-metoden er bedre enn TIG-metoden
når det gjelder bredden av varmepåvirket sone og tiden temperaturen blir
holdt i varmepåvirket sone.
Figur 1.2.10 viser
hvordan bredden av varmepåvirket sone er avhengig av sveisemetodene MIG og
TIG. Prøvene er foretatt på plater med godstykkelse 6-10mm. Fra kurvene ser
vi at temperaturen er 1500C i et punkt i en avstand ca. 30mm fra
midt i sveisen ved sveising med MIG-metoden. Tilsvarende avstand ved
TIG-metoden er ca. 40mm. |
|
|
|
Figur 1.2.10 Bredden av varmepåvirket sone avhengig av sveisemetodene MIG og TIG. (10)
|
|
|
|
Figur 1.2.11 viser hvor lang tid varmen holder
seg i materialet ved sveising med MIG- og TIG-metoden. Temperatursyklusen
gjelder i en avstand på 20mm fra midten av sveisen i en 6mm tykk plate. Jo
smalere varmepåvirket sone og kortere tid på temperaturen, jo mindre negativ
virkning på sveiseforbindelsens styrke/hardhet. |
|
|
|
Figur 1.2.11 Tiden varmen holder seg i materialet avhengig av metodene MIG og TIG. (10)
|
|
|
|
Som uttrykk for effektkonsentrasjonen
kan vi studere data for forvarming for MIG- og TIG-metoden. For MIG-metoden
er det foreslått forvarming på 150-2000C for tykkelser over 10mm.
For TIG-metoden bør tykkelser på 15mm og over forvarmes.
Husk at ved bruk av forvarming kan
hardbearbeidet og herdet materiale miste sin hardhet ved temperatur over
120-1850C. |
|
Spenninger og
deformasjoner |
|
|
◄
to joining Al
▲up |
|
1.3 Spenninger og deformasjoner
Aluminium har høy varmelednings-evne
og varmelednings-koeffisient. Sammen med stor varmemengde som tilføres ved
sveising, kan dette føre til store deformasjoner i konstruksjonen.
Materialet slår seg. Hvis vi prøver å hindre deformasjonene ved for eksempel
kraftig innspenning, vil det oppstå store spenninger i konstruksjonen etter
sveising. Krympingen etter sveising vil føre til ulike typer deformasjoner,
som tverr-, langs- og vri-(vinkel-)deformasjon.
Faktorer som påvirker
deformasjonenes størrelse: - godstykkelse - sveisens tverrsnittsareal - sveisens lengde - antall sveisestrenger - sveisehastighet - innspenningsforhold - sveisestilling
Råd
for hvordan redusere deformasjoner og spenninger i sveiste forbindelser:
- Benytt minst mulig fuge, hurtigst mulig sveising og så jevn
varmetilførsel som mulig
- Benytt jigger, klamper og forspenning for å holde konstruksjonen med
kraft. Disse må ikke fjernes før konstruksjonen er kjølt ned til
romtemperatur. Benytt ”sprekksikre” tilsettmaterialer, da det vil bli innført
spenninger ved sveisingen.
- Planlegg sveiserekkefølgen, prosedyren, på forhånd.
- Sveis så få lag / strenger som mulig for å unngå oppsamling av mange
krympestadier. Et-lag sveiser er å foretrekke.
- Still delene i en vinkel tilsvarende vinkel-krympingen før sveising.
- Benytt vekselvis avbalansert sveiseteknikk ved for eksempel å
skifte vekselvis fra side til side når plater skal sveises fra begge sider.
- Benytt avbrutte sveiser hvis det tillates i forbindelsen.
- Benytt alternative tilsettmaterialer som er mer sprekkbestandige og
duktile, hvis du skal sveise sprekkømfintlig legeringer. Sørg for at tilsettmaterialet gir riktig fasthet og
korrosjonsegenskaper. - Ved benyttelse av forvarming på tykke materialer, må vi sørge for at
temperaturen er jevnt fordelt. Temperaturen må ikke bli for høy ved sveising av enkelte
utfellingsherdede legeringer.
- Bruk kjølebakker langs sveisen på begge sider eller varmebortledende
sveiseunderlag med støtte på rotsiden. Disse kan lages av kobber, rustfritt stål, bløtt stål eller til og
med aluminium, avhengig av sveiseprosess. Vannkjølte kobberbakker med fordypning for rotstrenger er å
foretrekke.
- Vurder alternativ sammenføyningsmetode, for eksempel liming,
lodding, skruing/bolting etc. |
|
Sveisefuger |
|
|
◄to joining Al
▲up |
|
1.4 Sveisefuger |
|
|
|
Aluminium kan ikke skjæres med vanlig
skjærebrenner som stål. Aluminium kan skjæres med plasmabrenner eller
MIG-sveiseutstyr. Dette er utstyr som ikke er så lett tilgjengelig.
Aluminium plater blir ofte klippet
eller saget med bånd- eller sirkelsag. Små profiler kappes med sirkelsag.
Båndsag benyttes vanligvis til kapping av større profiler.
For I-fuger er det etterpå nødvendig å
fjerne gradene etter klippingen eller sagingen.
For å få X-, K- og V-fuger, må
platekantene bearbeides etter kappingen.
For større og uhåndterlige plater
benyttes ofte pneumatiske eller elektriske håndverktøy som sirkelsag eller
kanthøvel.
For mindre plater og korte profiler
blir fugingen oftest utført i en verktøymaskin. Til dette er en båndsag
spesielt hendig. Avrettehøvel kan også benyttes.
Ved ekstrudering av aluminiumprofiler
er det mulig å fremstille ferdige fuger uten noen form for etterbearbeiding.
Dette er en stor fordel ved bruk av aluminium fremfor stål, da stål ikke lar
seg ekstrudere (forme) så lett.
Sveisefeil forekommer ofte ved start
og stopp av en sveis, spesielt som bindefeil og kratersprekker. For å hindre
og å redusere sveisefeil, påsettes endebiter i hver ende av fugen.
Sveisefeil oppstår da i disse, og de fjernes kan etter sveising.
Ved valg av type sveisefuge gjelder,
også ved sveising av aluminium, at fugen ikke skal være større enn nødvendig
for å komme til med valgte sveisemetode og ved aktuelle godstykkelse.
Sveis minst mulig.
Anbefalte sveisefuger avhengig av
sveisemetode og platetykkelser er spesifisert i nasjonale og internasjonale
standarder.
Figur 1.4.1 viser noen eksempler på
sveisefuger etter Norsk Standard, NS. |
|
|
|
benevning |
fuge |
sveisemetode |
dimensjoner |
kommentarer |
I-fuge |
|
TIG |
T1 = 0,5 – 4 B1 = 0 – 1 T2 = 3 – 7 B2 = 0 – 2 |
1 ensidig
sveising
2 tosidig
sveising
3 baklegg kan anvendes |
MIG |
T1 = 3 – 5
B1 = 0 – 1 T2 = 5 – 8 B2 = 0 – 1 |
V-fuge |
|
TIG |
T = 4 – 12
b =
30 – 400 K = 0,5 – 2 B = 0 – 1 |
1
kvalitetsmessig er det en fordel å legge
rotstrenger med TIG-sveising |
MIG1 |
T = 5 – 15
b =
25 – 350 K = 0,5 – 2 B = 0 – 1 |
K-fuge |
|
TIG1 |
T
³ 8
b =
50 – 600 K = 1 – 3 B = 0 – 2 |
1 rotstrengen bakmeislet |
MIG1 |
T
³ 10
b =
40 – 600 K = 1 – 3 B = 0 – 2 |
Figur
1.4.1 Eksempler på anbefalte fugeformer etter NS. (15) |
|
Tilsettmaterialer |
|
|
◄to joining Al
▲up |
|
1.5 Tilsettmaterialer
Ved valg av riktig tilsettmateriale til legeringen
eller legeringene som skal sveises, er faktorene under viktige å vurdere:
- legeringens styrke
- ømfintlighet for varmsprekker
- korrosjonsmotstand
- fargeoverensstemmelse
- pris
I praksis vil det være umulig å ta hensyn til alle
disse faktorene. Det må foretas en vurdering og prioritering av hva som er
viktigst.
For å unngå varmsprekker, selges ikke
tilsettmateriale som inneholder kopper, Cu, eller lavt innhold av magnesium,
Mg.
Anbefalte tilsettmaterialer avhengig av viktige
egenskaper er spesifisert i nasjonale og internasjonale standarder.
|
|
|
|
Figur
1.5.1 Eksempler på anbefalte tilsettmaterialer for forskjellige legeringer etter
egenskaper som prioriteres. (15) |
Feil i sveiseavsettet |
|
◄to joining Al
▲up |
|
1.6 Feil i sveiseavsettet |
|
|
|
Feil ved sveising av aluminium og dets legeringer kan
skyldes:
- De fysikalske egenskapene og varmepåvirkningen av
grunnmaterialet. Dette er feil som stort sett befinner seg utenfor
selve sveiseavsettet.
- Porer, slagg, bindefeil og varmsprekker. Dette er feil som stort sett befinner seg i selve
sveiseavsettet. |
|
|
|
6.1 Porer |
|
|
|
Porer skyldes ofte at smeltebadet inneholder
hydrogen, H, som gass når det størkner. H finnes i vann, olje, fett, maling
eller støv som kan dekke materialoverflaten, tilsettråden, dekket på
elektroden sveisehansker og annet som kommer i berøring med selve
smeltebadet.
H kan også tas opp i smeltebadet fra de nærmeste
omgivelser, for eksempel fra underlaget som arbeidsstykket ligger på
eller fra lufta omkring.
For å unngå opptak av H, og dermed porer, er det
viktig med rengjøring og eventuelt forvarming eller tørking. Hvis materialet
i utgangspunktet er i herdet tilstand, vil tørking ved temperaturer på
120-1800C kunne svekke materialets styrke. Ved MIG- og
TIG-sveising må også dekkgassen ha høy renhetsgrad.
Porer kan oppdages ved bruk av røntgen- eller
ultralydkontroll |
|
|
|
6.2 Slagg |
|
|
|
Slagg kan skyldes oksid, Al2O3,
eller forurensninger som danner slagg. Jern(Fe)støv er veldig uheldig, da Fe
reagerer kjemisk med Al og danner nåleformede Al3Fe-partikler.
Disse partiklene fører til sprøhet i sveisen.
Oksider, Al2O3, i
sveiseavsettet kan skyldes mange faktorer. For eksempel sveisemetoden,
sveiseteknikken eller at oksidbelegget ikke er fjernet før sveising.
For å fjerne oksidbelegget, kan vi benytte
løsningsmidler eller mekanisk behandling som sliping eller børsting. Bruk
nylonbørste eller børste av rustfritt stål. Børste av vanlig stål vil lett
kunne etterlate støv som kan komme inn i smeltebadet ved sveising og igjen
kunne føre til nåleformede Al3Fe-partikler. Børste av rustfritt
stål inneholder også Fe, men mindre enn vanlig stål, og er ikke så farlig.
Slagg kan også oppdages ved bruk av røntgen- eller
ultralydkontroll. |
|
|
|
6.3 Bindefeil |
|
|
|
Bindefeil skyldes bl.a. de fysikalske egenskapene til
aluminium, dannelse av oksid, Al2O3, på overflaten og
den store varmeledningsevnen.
For å få metallisk binding, må først oksidbelegget
brytes eller løses opp. Deretter må varmetilførselen være så rask at vi får
smeltet fugesiden. Begge disse er avhengig av valgt sveisemetode og hvor
avansert sveiseutstyret er.
Bindefeil kan forekomme ved MIG- og TIG-sveising, og
skyldes da feil ved utstyret, at dekkgassen blåser bort eller at vi bruker
feil sveiseteknikk.
For å unngå bindefeil er det viktig med rengjøring,
fjerning av oksidbelegget og forvarming i tilfeller hvor sveisemetodens
effektkonsentrasjon er for liten.
Bindefeil kan oppdages ved bruk av ultralydkontroll.
|
|
|
|
6.4 Varmsprekker
|
|
|
|
Grunnmaterialets og tilsettmaterialets
kjemiske sammensetning kan føre til sprekker i sveisemetallet,
såkalte varmsprekker. Når sveisemetallet størkner, opptrer
seigringsfenomenet. Dette fører til at eventuelle forurensninger,
med lavt smeltepunkt, samler seg i den delen av sveisemetallet som
størkner sist, dvs. i senter og nær overflaten. Noen av disse
forurensningene har lav fasthet, ved høy og ved lav temperatur.
For eksempel kobberholdige, Cu, tilsettmaterialer
regnes som ikke sveisbare. Ved sveising dannes det et lettsmeltelig produkt,
Al-Cu, som legger seg som en film utenpå krystallene som størkner sist midt
i sveisen. Denne filmen har dårlige mekaniske egenskaper. Når aluminium
krymper ved avkjøling, vil krympespenningene kunne forårsake sprekker
sentralt i sveisen. Husk også at aluminium krymper ca. dobbelt så mye som
stål.
Andre legeringer som medfører fare for varmsprekker
er av AlMg-typen. Spesielt hvis legeringsinnholdet er 1-2% Mg. Ved å benytte
tilsettmateriale med Mg-innhold over 3,5-4% vil vi kunne unngå varmsprekker.
Varmsprekker kan oppdages ved bruk av visuell
kontroll, fargepenetranter eller ultralydkontroll. |
|
|
|
Figur 1.6.1 Varmsprekk i sveis. (11) |
|
Generelt
om beregningsmetoder for sveiste konstruksjoner |
|
|
◄to joining Al
▲up |
|
1.7 Generelt om beregningsmetoder for
sveiste konstruksjoner |
|
|
|
Forskrifter, regler og beregnings- og
dimensjoneringsstandarder er vanligvis sammensatt av: - belastningsbestemmelser - materialbestemmelse - beregnings- og konstruksjonsteori - spesielle sikkerhetsbestemmelser - praktisk erfaring med hensyn til bruk - praktisk erfaring med hensyn til fremstilling og kontroll - vaner, tradisjon - økonomiske vurderinger
En konstruksjon beregnes alltid i
forhold til 2 omstendigheter: - Lastomstendighetene.
Konstruksjonens hensikt, belastning eller påkjenning. - Hva konstruksjonen tåler. Hvordan konstruksjonen kan oppføre seg før den ikke
lenger kan sies å oppfylle sin funksjon.
Beregnings- og dimensjoneringsstandardene opererer vanligvis med 4
forskjellige grensetilstander:
1. Bruddgrensetilstanden. En definert kapasitet hos en konstruksjon eller et
konstruksjonselement. Denne kapasiteten er fastlagt i relasjon til faren for brudd
eller store uelastiske forskyvninger eller tøyninger som kan sammenlignes
med brudd.
2. Bruksgrensetilstanden. En definert grense som ikke skal overskrides ved den
forutsatte bruk av en konstruksjon eller et konstruksjonselement. Denne grensen er fastlagt i relasjon til faren for ikke
akseptable forskyvninger, tøyninger, rissdannelser, spenninger,
nedbøyninger, og lignende.
3. Utmattingstilstand En definert levetid. Denne levetiden er fastlagt i relasjon til faren for brudd på
grunn av virkningen av gjentatt last.
4. Ulykkesgrense Tilstand fastlagt i relasjon til faren for omfattende
sammenbrudd i konstruksjonen etter at en lite sannsynlig hendelse er
inntruffet. (Eksempel brann)
Det forutsettes at dimensjonering av
konstruksjoner foretas ved beregningsmessig kontroll av de nevnte
tilstander.
Ved beregning / dimensjonering skal
ikke grensetilstandene overskrides ved bestemte laster.
Beregningsreglene (standardene) angir
hvordan dette skal skje.
Ulike konstruksjoner vil ha ulike
grensetilstander.
Alle konstruksjoner skal ha en bestemt
sikkerhet. Sikkerheten skal delvis dekke usikkerheten angående:
- laster
gF
= lastkoeffisient og skal sørge for at det er veldig liten
sannsynlighet for a lastene overskrides hvis stor last er farlig. Vanlige
verdier etter NS3471.
- materialer
gM
= materialkoeffisient avhengig av kontroll av materiale og utførelse –
beregningsnøyaktighet, tilstandskontroll og bruddkonsekvenser. Vanlige
verdier etter NS3471.
Nyere dimensjoneringsmetoder går ut på
å sammenligne dimensjonerende last eller lasteffekt (påkjenning) med en
dimensjonerende materialfasthet eller kapasitet.
Det benyttes elastiske og plastiske
beregningsmetoder. Her skal vi kun benytte elastiske beregningsmetoder.
Disse kan brukes både for bruksgrensetilstanden og bruddgrensetilstanden.
Metoder for plastisk beregning kan
logisk bare benyttes i bruddgrensetilstanden. |
|
|
|
elastisk
beregningsmetoder
(forutsetter at
konstruksjonen er i elastisk tilstand) |
|
|
Grensetilstander |
|
|
|
|
|
Bruddgrensetilstanden
Definert
kapasitet.
Fastlegges
i relasjon til faren for: - brudd - store elastiske forskyvninger - tøyninger som kan sammenlignes med brudd
|
|
Bruksgrensetilstanden
Definert
grense som ikke skal overskrides ved forutsatt bruk.
Fastlegges
i relasjon til faren for uakseptable: - forskyvninger - tøyninger - spenninger - nedbøyninger - o.l. |
|
|
|
|
|
Metoder basert på maksimale
laster.
Bruddgrenselaster.
Dimensjonerende last:
= last som virker
= lastkoeffisient (avhengig av lasttype) |
|
Metoder basert på tillatte,
virkelige opptredende laster.
Brukslaster.
Dimensjonerende last:
=
last som virker
|
|
|
|
|
|
Maksimal elastisk bæreevne.
Dimensjonerende
spenning:
=
flytegrense til materialet
= materialkoeffisient
(avh. av bruddkonsekvenser og utførelseskontroll)
|
|
Tillatt spenning
Tillatt spenning:
=
flytegrense til materialet
= sikkerhetskoeffisient
(avh. avkonstruksjonens og belastningens art)
|
Figur 1.7.1 Elastiske beregningsmetoder.
|
Statiske
beregningsmetoder for sveiste konstruksjoner |
|
◄to joining Al
▲up |
|
1.8 Statiske
beregningsmetoder for sveiste konstruksjoner |
|
|
|
Statiske beregninger av aluminium konstruksjoner
beregnes i bruddgrensetilstanden etter bl.a. Norsk Standard. |
|
|
|
8.1 Spenningsteori |
|
|
|
Flere beregningsstandarder baserer seg på
deviasjonshypotesen. I sin fullstendige form gir den en omfangsrik formel:
sx2
+ sy2
+ sz2
- sxsy
- sxsz
+ 3txy2
+ 3txz2
+ 3tyz2
= s j2 (1.8.1)
|
|
|
|
Figur
1.8.1 Terningformet utsnitt av materialet. (16) |
|
|
|
Ligning (1.8.1) angir en 3-dimensjonal
spenningstilstand med 3 normalspenninger
sx,
sy
og sz,
og 3 skjærspenninger txy,
txz
og tyz.
sj = jevnførende
spenning = en tenkt normalspenning som tilsvarer effekten av
normalspenningene og skjærspenningene. Denne spenningen måles mot
materialets tillatte spenning.
I sveisesnittet forutsetter vi at det opptrer 4
forskjellige spenningskomponenter.
Med 4 spenningskomponenter reduseres ligning (1.8.1)
til:
sx2
+ sy2
- sxsy
+ 3txy2
+ 3tyz2
= sj2
(7.1.8.2)
De 4 forskjellige spenningskomponentene som opptrer i
sveisesnittet betegnes ofte s^,
s║,
t^
og t║,
hvor:
s^ =
normalspenning rettvinklet på sveisesnittet og sveisens lengderetning
s║
= normalspenning parallell med sveisesnittet og med sveisens lengderetning
t^ =
skjærspenning rettvinklet på sveisens lengderetning og parallell med
sveisesnittet
t║ =
skjærspenning parallell med lengderetning og med sveisesnittet
Disse komponentene er vist i Figur (1.8.2a) og b).
|
|
|
|
Figur
1.8.2 Spenningskomponenter i sveisesnittet. a) kilsveis, b) buttsveis. (1)
|
|
|
|
I Figur 1.8.2 er:
a = sveisens rotmål eller a-mål.
For kilsveis angis a-målet som høyden i den
største trekant som kan innskrives i kilsveisens tverrsnitt.
l = sveisens lengde.
Spenningskomponentene regnes jevnt fordelt over
sveisesnittet
As = ae∙ le
Hvor: ae = effektivt a-(rot-)mål på sveisen.
ae angis i standardene avhengig
av størrelse på a-målet og sveisemetode.
le = effektiv lengde = l – 2a
Med de nye betegnelsene for spenningskomponentene,
kan vi skrive ligning (1.8.2) som:
(1.8.3)
(Etter Norsk Standard, NS 3471)
Hvor:
a
= utnyttelsesfaktor. Kommer inn i forbindelse med kontroll. Ved vanlig dimensjonering settes
a = 1,0.
sd
= dimensjonerende spenning = s0,2/nF
s0,2
= materialets flytegrense (0,2% flytegrense)
nF = flytesikkerhet. Sikkerhetsfaktor
(”usikkerhetsfaktor”) mot flyting som avgjøres i hvert enkelt tilfelle, en
erfaringsverdi. Typiske verdier 1,0 - 2,5.
gm
= materialkoeffisient. Verdier fra 0,95 – 1,44
(etter NS3471).
Ved beregning av kilsveiser faller
s║
bort, og ligning (1.8.3) forenkles til
(1.8.4) |
|
|
|
8.2 Spenningskomponenter |
|
|
|
Ved beregning av sveiste forbindelser, skal de
enkelte spenningskomponentene beregnes for selve sveisesnittet og for
grunnmaterialet like ved siden av sveisen. Det er da forutsatt at det
ikke uten videre er klart på forhånd om sveisen eller grunnmaterialet vil få
størst belastning.
Ved buttsveiser og K-sveiser bør det vanligvis
kontrolleres i et snitt i grunnmaterialet.
Ved kilsveiser vil selve sveisesnittet være
avgjørende.
Beregninger av de enkelte spenningskomponentene vil
nå bli vist ved hjelp av eksempler.
Eksempel 1
Buttsveist plate belastet i 3 retninger med P1,
P2 og P3. Vi forutsetter at l = le
|
|
|
|
Figur
1.8.3 Buttsveist plate utsatt for kreftene P1, P2, P3
og P4. (1) |
|
|
|
Spenningskomponentene i ligning (1.8.3) blir:
s^ =
P1∙gf
/ (t∙l)
s║ =
P2∙gf
/ (b∙t) P1 og P2 er
normalkrefter
t^
= P3∙gf
/ (t∙l)
t║ =
P4∙gf
/ (t∙l) P3 og P4 er
skjærkrefter
Hvor
gf
= lastkoeffisient
Verdier 1,1 – 1,4 (etter NS3471).
Her blir a-målet = platetykkelsen t
Eksempel 2
2 plater skjøtt med 2 kilsveiser og belastet i 2
retninger med P1 og P2. Vi forutsetter at l = le
og a = ae. |
|
|
|
Figur
1.8.4 2 plater skjøtt med 2 kilsveiser og utsatt for kreftene P1
og P2. (1) |
|
|
|
Spenningskomponentene i ligning (1.8.4) blir:
P2
er skjærkreft
Eksempel 3
T-skjøt med kilsveiser og belastet i 1 retning med P1.
Vi forutsetter at l = le og a = ae. |
|
|
|
Figur
1.8.5 T-skjøt med kilsveiser utsatt for kraften P1. (1)
|
|
|
|
Spenningskomponentene i ligning (1.7.4) blir:
Eksempel 4
Bjelke med kilsveiser mellom livplate og flens utsatt
for bøyemoment. Vi forutsetter at a = ae. |
|
|
|
Figur
1.8.6 Bjelke med kilsveiser mellom livplate og flens utsatt for bøyemoment. (1)
|
|
|
|
a) For kilsveiser mellom livplate og sveis:
Hvor:
M = bøyemoment
Isveis = treghetsmoment til sveis (mm4)
V = skjærkraft
S = statisk moment av
tverrsnittflaten over snitt s-s i forhold til nøytralaksen
b)
For Buttsveis i livplate:
Punkt A, se Figur 1.8.5, er dimensjonerende.
S har tilnærmet samme verdi som ved beregning av
kilsveis.
Eksempel 5
I-profil sveist på plate med kilsveis og utsatt for
bøyemoment. Vi forutsetter at a = ae. |
|
|
|
Figur 1.8.7 I-profil sveist på blate med kilsveis og utsatt for bøyemoment. (1)
|
|
|
|
Spenningskomponentene i ligning (1.8.4) blir:
Punkt øverst i kilsveisen, i avstand h+2a fra
nøytralaksen, er dimensjonerende.
|
|
|
|
8.3 Beregning av sveiser med varmepåvirket
svekket grunnmateriale |
|
|
|
De fleste aluminiumlegeringer leveres i tilstand
hardbearbeidet eller varmebehandlet (innherdet og utherdet). På denne måten
har legeringene oppnådd en fasthetsøkning. Denne fasthetsøkningen kan gå
tapt ved sveising i en sone omkring sveisen, varmepåvirket sone. Størrelsen
på denne sonen hvor det har oppstått en fasthetsreduksjon vil variere noe
med sveisemetode, grunnmaterialets legering og tilstand, materialtykkelse og
antall sveiselarver.
TIG-metoden
benyttet på tre forskjellige grunnmateriale / tilsettmateriale
kombinasjoner:
grunnmateriale |
tilsettmateriale |
AA2219-T87 (AlCu6Mn) |
AA2319 |
AA6061-T6 (AlMg1SiCu) |
AA4043(AlSi5) |
AA5456-H116 (AlMg5Mn1) |
AA5356(AlMg5Cr) |
|
|
|
|
Figur
1.8.8 Fasthetsprofil over varmepåvirket sone i sveis. (6) Platetykkelse er 3,2mm. Kurvene viser tilnærmingsverdier fremkommet ved å ta
hardhetsmålinger, HRE (Hardhet Rockwell E), og å regne disse verdiene om til
materialfasthet ved bruk av den empiriske formelen utledet for aluminium
legeringer. UTS (Ultimate Tensile Strength) = 10,66 – 19,42 ln(1-(HRE/109))
|
|
|
|
I beregninger av sveiste konstruksjoner gjør vi en forenkling, vi antar en
varmepåvirket sone på 25mm (1’’) ut fra enkeltsveisens midtlinje. Dette
gjelder for MIG- og TIG-sveising. For andre sveisemetoder skal bredden
fastsettes ved forsøk eller dokumenteres på tilfredsstillende måte. |
|
|
|
Figur 1.8.9 Størrelsen på den varmepåvirkede sone ved MIG- og TIG-sveising . (1) a) Buttsveis, b) Kilsveis |
|
|
|
I den varmepåvirkede sonen er materialfatheten
redusert:
sBV
= b×sB
(1.8.5)
hvor sB =
strekkfastheten (bruddfatheten) for ikke varmepåvirket materiale
b = reduksjonsfaktor
b er
angitt for noen legeringer i tabell 1.8.1. Disse verdiene tilsvarer de
angitte verdier i norsk standard (NS 3472). For andre legeringer og
tilstander gjelder at hvis b
ikke kan dokumenteres ved forsøk eller annen tilfredsstillende måte, skal
fastheten for 0,2-tilstanden anvendes. |
|
|
|
grunnmateriale (ISO) |
tilstand (AA) |
|
b |
Al
99,7 |
H14 |
|
0,75 |
Al-Mn1 |
H14 |
|
0,7 |
|
H18 |
|
0,5 |
Al-Mg1 |
H14 |
|
0,7 |
Al-Mg2 |
H14 |
|
0,8 |
Al-Mg2,5 |
H18, H24 |
|
0,7 |
|
H26, H36 |
|
0,7 |
Al-Mg4,5Mn |
H32 |
|
0,8 |
Al-Si1Mg |
T6 |
|
0,7 |
Al-MgSi |
T6 |
|
0,7 |
Al-Zn4,5Mg1 |
T6 |
|
0,7 |
|
|
minst 30 døgn
kaldutherdet |
0,8 |
Al-Zn5Mg1Zr |
T6 |
varmutherdet |
0,9 |
Al-Zn5,5Mg1Zr |
T6 |
30 døgn kaldutherdet |
0,75 |
|
|
Varmutherdet |
0,83 |
Tabell
1.8.1 Reduksjonsfaktor
b. ISO – International Standard Organisation
AA – Aluminium Association
|
|
|
|
Dimensjonerende fasthet i den varmepåvirkede sonen
blir:
(1.8.6)
eller:
(1.8.7)
Karakteristisk materialfasthet settes lik garantert =
0,2%-grense, men ikke høyere enn 80% av garantert strekkfasthet
sB.
Den minste verdien av (1.8.6) og (1.8.7) er
avgjørende.
Dimesjonerende skjærspenning for den varmepåvirkede
sonen blir:
(1.8.8)
Eksempel 6
En buttsveis i en 8mm plate, materiale Al-Mg2 levert
i tilstand H14, er sveist med TIG-metoden.
Platene er utsatt for krefter normalt på, P2,
og sveisens lengderetning, PA.
Beregn fastheten i lengde- og tverretningen. Vi antar
at gm
= 1,2. |
|
|
|
Figur
1.8.10 Buttsveis i en 8mm plate utsatt for krefter normalt på, og sveisens
lengderetning. (1) |
|
|
|
Al-Mg2 har som fasthetsverdier i tilstand H14:
s0,2
= 110 N/mm2
sB
= 180 N/mm2
Fra Tabell 1.8.1 blir
b
= 0,8
For upåvirket grunnmateriale blir:
For varmeåvirket grunnmateriale blir:
Normalt på sveisens lengderetning blir sveisesnittet avgjørende:
P2
£
84∙400∙8 = 270000N
I sveisens lengderetning:
P1
£
84∙400∙8+92(400-2 ×25)∙8
P1
£
33600 + 258000 = 291600N
Bæreevnen i lengderetningen settes lik summen av
bæreevnen i varmepåvirket sone og bæreevnen for ikke-varmepåvirket sone.
Dette kan i uheldigste fall medføre flyting i den
bløteste sonen. |
|
Dynamiske
(utmatting) beregningsmetoder |
|
|
◄to joining Al
▲up |
|
1.9
Dynamiske (utmatting) beregningsmetoder for sveiste konstruksjoner |
|
|
|
9.1 Generelt |
|
|
|
De viktigste faktorene som påvirker utmattingsfastheten i
konstruksjoner er:
a) Høyt
forhold mellom dynamiske- og statiske krefter.
Konstruksjoner i bevegelse
eller løftekonstruksjoner, som transportmidler til lands eller til sjøs,
kraner, etc., vil oftere bli utsatt for utmatting enn stillestående
konstruksjoner. Unntak er stillestående konstruksjoner med del
konstruksjoner i bevegelse, for eksempel bruer.
b) Hyppig
utsatt for varierende belastning.
Dette resulterer i et høyt
antall belastningssykler (-variasjoner) i løpet av konstruksjonens levetid.
Slanke konstruksjoner
eller deler med lav naturlig egenfrekvens, er spesielt utsatt for resonans
og forhøyet/forsterket dynamisk spenning. Dette kan skje selv om den
statiske konstruksjonsspenningen er lav. Konstruksjoner utsatt for
dominerende strømningsbelastning, som vindbelastning eller maskineri utsatt
for væskestrømning, bør nøye kontrolleres mot mulig resonans.
Eksempel: Skilt på stolper
og rammekonstruksjoner langs motorveier, er utsatt for vindkrefter.
c) Bruk av
sveiser.
En del vanlig brukte
sveiste detaljer har lav utmattingsstyrke. Dette er også tilfelle for deler
sveist til større påkjente konstruksjoner. Sveising fører ofte til reduksjon
av materialfastheten i varmepåvirket sone, feil i selve sveisen som rift,
sprekker og porer, samt endring av dimensjoner over sveisen.
d) Kompleksiteten
av sammenføyd detalj.
Komplekse sammenføyninger fører ofte til høy spenningskonsentrasjon på grunn
av den lokale variasjonen i konstruksjonsstivhet. Det oppstår i
tverrsnittoverganger som fører til avbøyning av kreftenes flylinjer. Dette
har liten effekt hvis konstruksjonen er utsatt for rene statiske spenninger,
men kan føre til alvorlige konsekvenser for konstruksjoner utsatt for
dynamisk påkjente spenninger. Hvis utmattingspåkjenning er dominerende, bør
forbindelsens tverrsnitt velges slik at overgangen mellom de to sammenføyde
delene er så myk som mulig.
Dette kan sammenlignes med
strømning av væske i rør, hvis brå overganger som bend, fra liten rør
dimensjon til større, etc., vil det lett oppstå turbulens i væskestrømmen.
Det samme er tilfelle med flyten av krefter i en konstruksjon. Hvis disse
får brå avbøyning på grunn av brå endringer i tverrsnittet, vil det oppstå
store spenningsspisser i dette området, spenningskonsentrasjoner. Disse
spenningskonsentrasjonene er vanskelig å beregne, det må utføres en serie
forsøk for det spesielle tilfellet. Hvis konstruksjonen utformes med myke
overganger, kan standarder benyttes ved beregning og ved inspeksjon.
e) Omgivelser,
miljø.
I visse termiske og
kjemiske omgivelser vil utmattingstyrken til konstruksjonen,
sammenføyningen, bli redusert. Korrosjon vil for eksempel kunne angripe
overflaten å gi groper som gir spenningskonsentrasjoner og blir startsteder
for evt. utmattingsbrudd.
Eksempel er konstruksjoner
som båter, oljeinstallasjoner, etc som befinner seg i kystklima med
saltvann. |
|
|
|
9.2 Hvordan oppfører sveiste aluminiumlegeringer
seg i utmattingssammenheng? |
|
|
|
Det er de senere år foretatt flere studier/tester i
full skala av oppførselen til aluminiumlegeringer ved sveising. Dette har
bland annet foregått i regi av EU.
Disse testene er foretatt på sammensatte og
ikke-sammensatte aluminiumdetaljer og er bland annet utført for legeringene
AA5083, AA 5086, AA 5454, AA 6005 og AA 6082. Resultatet av disse testene
har vist (for lastveksler N ≥ 105) at sveiste aluminiumdetaljer
er påvirket av flere faktorer.
9.2a Påvirkning av grunnmaterialet.
For ikke-sammenføyde detaljer.
Det er ingen forskjell i oppførsel mellom detaljer
laget av AA5000- eller AA6000-serien, hvis utsatt for samme type utmatting.
Det vil si at valget til legering er avhengig av materialkrav ved statisk
belastning.
For sammenføyde detaljer ved sveising eller
bolting.
Det er ingen forskjell i oppførsel i forbindelse med
legeringstype og dens leveringstilstand
9.2b Effekten av forholdet R.
R =
smin/smaks
Statistisk analyse har vist at bestemmende faktor er
variasjonen i spenning
Ds
= smin
- smaks
Området til tillatt spenningsvariasjon må korrigeres
av en faktor bestemt av:
- Den tekniske sammensetningen. Er det snakk om
sammensatt eller ikke sammensatt detalj.
- Verdien av R
Figur 1.9.1 gir verdier av korreksjonsfaktorer som
funksjon av spenningsvariasjon R. |
|
|
|
Figur
1.9.1 Korreksjonsfaktor for spenningsvariasjoner R. I Grunnmateriale / maskinerte detaljer, II Sammensatte detaljer, III Total
restspenning. (8) |
|
|
|
Effekten av R kan ses bort fra i detaljer
som er mekanisk sammensatt / sveiseforbindelse og hvor vi regner med at det
eksisterer komplekse restspenninger. 9.2c Effekten av
fasongen på detaljen og krav til utførelse.
Dette er spesielt viktig da utmatting av
konstruksjonsdetaljer er avhengig av:
- Detaljens design. Utførelse er avgjørende for størrelse på faktor for
spenningskonsentrasjon.
- Kvalitet på utførelsen. Utmatting ved høyt antall lastveksler avhenger vesentlig av lokale
defekter som kan virke som startsteder for sprekker.
- Størrelsen på restspenninger. Disse avhenger av
metode og konstruksjon. Følgende eksempler illustrerer: - viktigheten av design - viktigheten av kvalitet ved utførelse
|
|
|
|
9.3 Viktigheten av design.
|
|
|
|
9.3a Fastsveiste detaljer på bjelkeflenser med
avrundet overgang.
Figur 1.9.2 viser plate sveist til kanten av flens på
bjelke med kantradius r ≥ 50mm.
Platen blir før sveising maskinert med en gradvis
overgang med kantradius, r.
Etter sveising blir skjøten slipt så slipestripene
får retning parallelt med spenningsretningen.
Utmattingspenning
Ds
i Mpa
ved 2×106
lastveksler (cycles) og R = + 0,5 |
35 |
|
|
|
|
Figur 1.9.2 Plate sveist til kanten av flens på bjelke med kantradius r ≥ 50mm. (8)
|
|
|
|
9.3b Fastsveiste detaljer på bjelkeflenser uten avrundet overgang.
Figur 1.9.3 viser plate sveist til kanten av flens på
bjelke uten kantradius.
Utmattingspenning
Ds
i Mpa
ved 2×106
lastveksler (cycles) og R = + 0,5 |
18 |
|
|
|
|
Figur
1.9.3 Plate sveist til kanten av flens på bjelke uten kantradius. (8)
|
|
|
|
I disse tilfellene over, kan den sveiste detaljen med kantradius motstå
dobbelt så stor spenningsvariasjon,
Ds,
for det samme antall lastveksler, eller mer enn 10 ganger antall lastveksler
for samme spenning. |
|
|
|
Figur
1.9.4 Spenningsvariasjon,
Ds, som funksjon av lastveksler, N for
plate sveist til kanten av flens på bjelke med og uten kantradius. (8)
|
|
|
|
9.3c Viktigheten av kvalitet på
utførelse. For å kunne illustrere viktigheten av
kvalitet på utførelse, har vi valgt å sammenligne utmattingsegenskapene til
buttsveiser av følgende type:
(a) Sveist fra begge sider – planslipt
(b) Sveist fra begge sider – svakt synlig konveks
sveisestreng
(c) Sveist fra begge sider – godt synlig konveks
sveisestreng
(d) Sveist fra en side – godt synlig konveks
sveisestreng
Butt sveis – Tversgående – Enkel
skjøt
(a) Den tversgående buttsveisen består av to enkle
komponenter, for eksempel plater med eller uten overganger Disse er sveist
fra begge sider med full gjennomsveising til rot.
Sveisestrengen er så planslipt med slipestriper i
samme retning som opptredende spenninger.
Kantene på hoveddelene må enten være som ekstrudert
eller nøye maskinert eller slipt i spenningsretningen.
Sveisene må være fri for påviste urenheter på basis
av kvalitetssikringssystemet.
Overganger mellom tversgående plater må ha bredde-
tykkelsesendring som ikke overskrider ¼.
Utmattingspenning
Ds
i Mpa
ved 2×106
lastveksler (cycles) og R = + 0,5 |
55 |
|
|
|
|
Figur 1.9.5 Plater sveist fra begge sider – planslipt (a). (8)
|
|
|
|
(b) Den tversgående buttsveisen består av to enkle
komponenter, for eksempel plater med eller uten overganger Disse er sveist
fra begge sider med full gjennomsveising til rot.
Sveisestrengen er så planslipt med slipestriper i
samme retning som opptredende spenninger.
Overgangsvinkelen mellom sveisestreng og plate
overskrider 1500.
Kantene på hoveddelene må enten være som ekstrudert
eller nøye maskinert eller slipt i spenningsretningen.
Sveisene må være fri for påviste urenheter på basis
av kvalitetssikringssystemet.
Overganger mellom tversgående plater må ha bredde-
tykkelsesendring som ikke overskrider ¼.
Utmattingspenning
Ds
i Mpa
ved 2×106
lastveksler (cycles) og R = + 0,5 |
50 |
|
|
|
|
Figur
1.9.6 Sveist fra begge sider – svakt synlig konveks sveisestreng (b). (8)
|
|
|
|
(c) Den tversgående buttsveisen
består av to enkle komponenter, for eksempel plater med eller uten
overganger Disse er sveist fra begge sider eller en side med full
gjennomsveising til rot.
Overgangsvinkelen mellom sveisestreng og plate
overskrider 1300.
Kantene på hoveddelene må enten være som ekstrudert
eller nøye maskinert eller slipt i spenningsretningen.
Sveisene må være tilstrekkelig sammensveist med full
gjennomsveising og de må være uten sprekker.
Overganger mellom tversgående plater må ha bredde-
tykkelsesendring som ikke overskrider ¼.
Utmattingspenning
Ds
i Mpa
ved 2×106
lastveksler (cycles) og R = + 0,5 |
45 |
|
|
|
|
Figur
1.9.7 Sveist fra begge sider – godt synlig konveks sveisestreng (c). (8)
|
|
|
|
(d) Den tversgående buttsveisen
består av to enkle komponenter, for eksempel plater med eller uten
overganger Disse er sveist fra en side med ”motlegg” med en form som sikrer
full gjennomsveising.
Sveisene må være tilstrekkelig sammensveist med full
gjennomsveising og de må være uten sprekker.
Utmattingspenning
Ds
i Mpa
ved 2×106
lastveksler (cycles) og R = + 0,5 |
40 |
|
|
|
|
Figur
1.9.8 Sveist fra en side – godt synlig konveks sveisestreng (d). (8)
|
|
|
|
Disse 4 eksemplene viser at:
- Sveiseprosessen, sveist fra begge eller bare en
side, har betydning.
- Sveisens kvalitet har betydning.
- Sveisestrengens overflate har betydning.
- Forskjell i utførelse kan føre til at livslengden øker med en faktor rundt
10 for samme spenningsvariasjon.
- Tillatt spenning øker med en faktor på 1,4 for
samme livslengde. |
|
|
|
Figur 1.9.9 Spenningsvariasjon,
Ds,
som funksjon av lastveksler, N, For tilfellene (a), (b), (c) og (d). (8)
|
|
|
|
9.4 Konklusjon. |
|
|
|
Det overstående viser at utmatting i sveiste
detaljer i aluminiumlegeringer benyttet i landtransport (vei og skinner)
eller sjøtransport og for lastsykler N ≥
105 er:
- Uavhengig av type legering for detaljer eller
konstruksjoner laget i 5000 og 6000 legeringene.
- Avhengig av forholdet R =
smin/smaks
i samsvar med nivået på restspenninger.
- For sammensatte detaljer, veldig avhengig av: - geometri (i samsvar med
spenningskonsentrasjonsfaktor) - sveiseprosess og kvalitet - nivået på restspenningene
Disse 3 siste punktene er veldig viktige. De må gis
spesiell oppmerksomhet ved produksjon av konstruksjoner utsatt for høye
utmattingspenninger. |
|
Design
for sveising |
|
|
◄to joining Al
▲up |
|
1.10 Design for sveising |
|
|
|
Målet med god design for sveising er å
sørge for kontinuitet mellom delene i en struktur. Det er viktig å sørge for
jevn kraftflyt uten hindringer over sveiseskjøtene. Både sveiseutførelse og
kostnad er avhengig av god design av selve sveiseskjøten.
|
|
|
|
10.1 Kompensasjon for styrkereduksjon i sveiseskjøter |
|
|
|
- Plasser sveisene i områder med lave spenninger.
Bjelker belastet med bøyemoment kan produseres ved å
sveise sammen to eller flere ekstruderte aluminiumprofiler og plassere
sveisene i nøytralaksen i steget. Dett fører også til reduserte
sveisekostnader da tykkelsen av steget ofte er tynnere enn flensene.
|
|
|
|
Figur
1.10.1 Eksempel på sveis plassert i nøytralaksen i bjelke. (6)
|
|
|
|
- Plasser sveisene parallelt med retningen av
hovedspenningen.
Det er tilfeller hvor en sveiseskjøt må plasseres i
områder med høy spenning. Da blir plassering av sveisens retning avgjørende
for sveiseskjøtens styrke. Hvis sveiseskjøten plasseres parallelt med
retningen til hovedspenningen, vil styrkereduksjonen i skjøten kun bli i en
begrenset sone (varmepåvirket sone) og balansert av styrken til ikke
varmepåvirket materiale. Hvis plassering på tvers av hovedspenningens
retning, vil sveiseskjøtens styrkereduksjon tilsvare styrkereduksjonen i
varmepåvirket sone. |
|
|
|
Figur 1.10.2 Vanlig design område for styrkereduksjon i sveis. (6)
|
|
|
|
- Sveis på forsterkninger på buttskjøter for å øke
styrken.
Hvis du må benytte tversgående buttskjøter, kan
styrken nesten opprettholdes ved å benytte forsterkningsplater. Skjøtens
utmattingsfasthet vil avhenge av platenes design og hvordan de sveises på.
|
|
|
|
Figur
1.10.3 Vanlig design område for styrkereduksjon i sveis. (6)
|
|
|
|
- Øk platetykkelsen i området varmepåvirket sone.
I tilfeller hvor sveiseskjøtens styrke må være lik
styrken i grunnmaterialet, kan delene maskineres eller slipes slik at den
varmepåvikede sonen blir tykkere for å kompensere for styrketapet ved
sveising.
Økt godstykkelse i varmepåvirket område kan ofte
enkelt legges inn i design av ekstruderte profiler. |
|
|
|
Figur
1.10.4 Økt godstykkelse i området rundt sveisen for å kompensere for nedsatt
fasthet ved sveising. (3) |
|
|
|
10.2 Ekstruderte profiler |
|
|
|
- Innebygget baklegg kan designes inn i profilet. |
|
|
|
Figur
1.10.5 Innebygget baklegg i ekstrudert profil. (6)
|
|
|
|
Figur 1.10.5 viser 2 ekstruderte profiler som må
buttskjøtes. Det er ikke mulig å komme til for dobbeltsidig sveising. Det
vil være upraktisk å benytte baklegg som må fjernes, så i stedet er baklegg
inkludert i profilet. Ved denne løsningen blir også delene fiksert for
sveising.
- Effektive panelstivere.
Panelstivere har vanligvis tynne ribber og tykke
flenser, og kan derfor bli vanskelige å sveise. De tynne ribbene har også en
tendens til å ”slå” seg. I slike tilfeller kan vi designe en tykk ende på
ribben. |
|
|
|
Figur
1.10.6 Innebygget baklegg i ekstrudert profil. (6)
|
|
|
|
- Overlappskjøt fremfor buttskjøt.
Overlappskjøt har fordeler fremfor buttskjøter da de
tillater variasjon i overlappen uten å virke inn på sveisbarheten. En ulempe
er at de ikke gir plane overflater. De vil også medføre bøyemoment når
belastet på tvers i strekk eller trykk. Det vil også oppstå en
spenningsspiss i kilsveisens tå. Kombinert med bøyemoment vil denne
overlappskjøten ha lav utmattingsfasthet. |
|
|
|
Figur
1.10.7 Overlappskjøt i ekstrudert profil. (6) |
|
|
|
- Buttskjøt mellom ekstruderte profiler.
Det er ofte lettere å få til en nøyaktig skjøt ved å
bruke ekstruderte profiler. For eksempel kan to T-profiler med designet fuge
/ fiksering sveises sammen til et I-profil. |
|
|
|
Figur
1.10.8 Sammenkoblet buttskjøt i ekstruderte profiler. (6)
|
|
|
|
- Buttskjøt mellom tynne plater.
Det er ofte vanskelig å fiksere to tynne plater som
skal sveises sammen. En mulighet er å benytte et ekstrudert profil med
slisser tilpasset platene. Dette profilet tillater variasjon i
platestørrelse og vinkelen mellom platene, uten å påvirke sveisbarheten.
|
|
|
|
Figur
1.10.9 Ekstrudert profil for skjøting av tynne plater. (6)
|
|
|
|
10.3 Panel stivere |
|
|
|
Vanligvis er kanalstiver mest anvendelige som panel
stivere for aluminiumkonstruksjoner.
Ved å sveise kanalendene fast til platene, oppnår vi
en lukket boks, som gjør konstruksjonen stivere enn å benytte vinkler eller
T-profiler. |
|
|
|
Figur
1.10.10 Eksempler på panel stivere. (6) |
|
|
|
10.4 Hjørne konstruksjoner
|
|
|
|
En veldig vanlig utfordring er å få til gode
designløsninger som er økonomisk og styrkemessig gode hjørneskjøter.
|
|
|
|
Figur
1.10.11 Typiske hjørnekonstruksjoner som egner seg for aluminium. (c) er
utilgjengelig fra innsiden. (h) har ekstra kostnader i ekstrudert profil og
ekstra sveiser. (6) |
|
|
|
10.5 Møtende sveiser
|
|
|
|
En sveis i en aluminiumlegering er ikke påvirket
metallurgisk av en møtende sveis. Det er derfor ikke nødvendig med
forholdsregler for å unngå møtende sveiser, som er tilfelle ved sveising av
andre materialer. Ved sveising av aluminium er det mye bedre å ha møtende
sveiser enn et opphold i sveisene.
Sveisestart og -stopp ved avbrekk eller åpninger er
veldig vanskelig å få til uten feil med både TIG- og MIG-sveising. De
representerer også potensielle steder for store spenningskonsentrasjoner som
kan føre til redusert utmattingsstyrke. |
|
|
|
Figur
1.10.12 Ønsket og ikke-ønsket møting av Al-sveiser. (6)
|
|
|
|
10.6 Sveiser kombinert med mekaniske festeordninger |
|
|
|
En sveiseskjøt er en stiv (som grunnmaterialet)
sammenføyning. I en skjøt som er både sveist og mekanisk skjøtt for å dele
samme belastning, vil sveisen bære hele belastningen. Den mekaniske
festeordningen vil bli ubelastet. Hvis sveisen er tilstrekkelig sterk, vil
den mekaniske festeanordningen være overflødig. Hvis sveisen skulle feile,
vil festeanordningen ta opp belastningen. Dette er derfor sjeldent en
effektiv bruk av de to sammenføyningsmetodene. Se øvre del i Figur 1.10.13.
Noen ganger kan denne kombinasjonen av sammenføyning
rettferdiggjøres. Mekaniske festeordninger kan benyttes f.eks. for å hindre
hengsle-effekt av sveis, og således beskytte sveisen mot spenninger som den
ikke så godt er egnet for. Se nedre del i Figur 1.10.13. |
|
|
|
Figur
1.10.13 Kombinasjon av sveising og mekanisk festeordning (eksempel nagle). (6)
|
|
|
|
10.7 Design eksempler
|
|
|
|
Her følger noen eksempler på forenklet og bedre
design for sveising.
- Redusering av antall sveiser fra 12 til 4, se figur
1.10.14.
Her benyttes buttsveis i stedet for svakere kilsveis,
som også er vanskeligere å ta røntgen av. Konstruksjonen har færre antall
komponenter. Mindre sveising gir mindre varmepåvirkning, som også fører til
mindre rettearbeide. |
|
|
|
Figur
1.10.14 Redusering av antall sveiser fra 12 til 4. (2)
|
|
|
|
- Trekkstang til kjøretøy, se figur 1.10.15.
Begge disse utformingene er dimensjonert for samme
dynamiske belastning.
a) Komplisert konstruksjon, mye materiale og mye
sveis.
b) Enklere konstruksjon med riktig kraftflyt.
|
|
|
|
Figur
10.15 Kombinasjon av sveising og mekanisk festeordning (eksempel nagle).
|
|
Referanser,
sveiste forbindelser |
|
|
◄to joining Al
▲up |
1.11
Referanser, sveiste forbindelser |
|
nr. |
forfatter |
tittel |
forlag |
år |
ISBN |
1
|
Espen J.
Thrane |
“ALUMINIUMKONSTRUKSJONER” |
Universitets-forlaget |
1978 |
82-00-25968-4 |
2
|
|
“HANDBOK
FÖR KONSTRUKTÖRER” |
Sapa |
1995 |
|
3
|
|
MNC
handbok nr 12,
“ALUMINIUM
KONSTRUKTIONS- OCH MATERIALLÄRA” |
Materialnorm-centralen och SIS |
1989 |
91-7162-286-1 |
4
|
Federico M.
Mazzolani |
“ALUMINIUM ALLOY
STRUCTURES” |
E & FN Spon |
1995 |
0-419-17770-1 |
5
|
|
TALAT, “TRAINING IN
ALUMINIUM APPLICATION TECHNOLOGIES” Compendium (CD-ROM), COMMET
Programme |
APT-Aluminium
Training Partnership, Brussels |
1995 |
|
6
|
|
“WELDING ALUMINIUM:
THEORY AND PRACTICE” |
The Aluminum
Association |
1991 |
89-080539 |
7
|
|
“NS 3471,
PROSJEKTERING AV ALUMINIUMKONSTRUKSJONER, BEREGNING OG
DIMENSJONERING” |
Norges
Standardiserings-forbund |
1973 |
|
8
|
|
“ALUMINIUM AND THE
SEA” |
Pechiney Rhenalu,
Paris, France |
1993 |
|
9
|
|
ASM Specialty
Handbook, “ALUMINUM AND ALUMINUM ALLOYS” |
ASM International |
1993 |
0-87170-496-X |
10
|
Tor M.
Barka |
“GRUNNLEGGENDE SVEISETEORI; ALUMINIUM” |
Teknologisk Institutt |
1984 |
82-567-0297-4 |
11
|
Lars
Wallin |
”Svetsbara konstruktionsstål”, publikasjon 36 |
Stålbyggnads-instituttet, SBI |
1976 |
|
12
|
Petter T.
Olsen |
“SVEISING
AV ALUMINIUM” |
Teknologisk Institutt |
|
82-567-0445-4 |
13
|
|
“MATERIALEKENDSKAB ALUMINIUM” |
Dansk
Teknologisk Institutt Forlaget |
1991 |
87-7756-148-1 |
14
|
|
“EUROPEAN
RECOMMENDATIONS FOR ALUMINIUM ALLOY STRUCTURES FATIGUE DESIGN” |
ECCS-Technical
Committee 2, Aluminium Alloy Structures, No 68 |
1992 |
|
15
|
|
“ALUMINIUM
SAMMENFØYNING”, |
Skanaluminium |
1978 |
|
16
|
Sverre E.
Kindem |
“MEKANIKK
OG FASTHETSLÆRE ” |
Yrkesopplæring |
1991 |
82-585-0282-4 |
|
|
◄to joining Al
▲up |
updated
06.04.2017 |
|